Hopeloos ..

Depressie

Hopeloos ..

Elo

Hey iedereen,

Ik ben nu al bijna 4 maanden thuis, na heel erg overwerkt te zijn, ben ik in een depressie geraakt. Mijn dagen voelen leeg aan en verveeld. Ik heb nergens zin in, beleef geen plezier meer .. vanaf dat ik opsta tot het slapengaan stopt mijn hoofd niet met piekeren (denken over hoe me dit is kunnen overkomen, hoe geraak ik hier uit, en hoe hopeloos ik me toch voel). Ik heb nog een paar activiteiten zoals gaan wandelen (omdat het moet), series kijken (omdat de tijd dan iets sneller voorbij gaat) en vrienden bezoeken (ondat ik me verplicht maar eigenlijk doet dit me echt niet beter voelen). Heb gedurende drie maand bij psycholoog gegaan maar dit heeft niets geholpen. Mijn psychiater heeft me nu op paroxetine 20mg gezet (4de week al) maar voel hier geen effect van :((((
Ik voel me zo hulpeloos en zou hier zo graag uit geraken :((((
Herkenbaar voor iemand ? Mss tips ivm medicatie dat wel gewerkt heeft ?

Als iemand me maar zou kunnen verzekeren dat je hier zeker uit geraakt ......

Reacties

Dipjes

Dag ELO,
Zeker weten nee maar meestal komt er een eind aan zo een periode he maar dat zie je nu niet door de depressie zelf. Je antidepressiva zijn nog niet op volle. Sterkte aan de gang in je lijf. Dat is pas na ongeveer 6 weken zo meestal. Die tijd van wachten is heel naar en duurt lang. Intussen doe je wat goed is, wandelen, contacten, ontspanning. Dat doe je dus goed en je hebt de psych bezocht. Pas als de antidepressiva merkbaar worden merk je ook dat je meer aan de gesprekken kan hebben. Als je nog zo rot voelt is het een kwestie van volhouden en doorgaan, geen geschikt moment voor analyse. De psych heeft je misschien ondersteund en wel op de been geholpen met wat je zelf al doet nu. Dus nog even door kluunen wetend dat het naar en lang is. En soms moet de dosis veranderd worden he of lijkt een ander medicijn beter bij je te passen, dat kan. Het is soms uitproberen en dat is erg oncomfortabel maar kan wel tot een stabiele situatie leiden.

Elo

Ja de psychiater zei me da ik normaal gezien na 3-4 weken een verschil zou merken maar ik voel er niets van. Ik heb hiervoor ook al citalopram 20mg geprobeerd en daar ook al geen effect van. Ik heb ook geen last van de bijwerkingen, word er ook niet somberder van. Nu heb ik gewoon schrik dat er niets zal aanslaan of dat er iets anders mis is met mij ofzo :(((

Dipjes

Dag ELO

Sommige stofjes worden sneller of langzamer afgebroken door individuele lichamen. Dat is bekend en daarom moet er soms gezocht worden. Er bestaan ook testen om dat in kaart te brengen dan sturen ze wat bloed op naar een lab in Rotterdam. Maar de consequentie is hetzelfde, uitproberen. Ja de wachttijd tot het “aanslaat” Is erg naar. Dan haal je van alles in je hoofd he. Weet je, subtiele veranderingen vallen vaak de omstanders eerder op dan jijzelf. Je bent immers nu door de depressie gefocusseerd op wat er niet goed gaat. Mensen om je heen zien dat subtiele veranderen dan vaak wel. Na 3-4 weken kun je subtiele seintjes krijgen dat er iets verschuift. Maar het hoeft niet, kan ook pas tegen de standaard 6 weken zijn. Een mooie bloem die je ineens opvalt, een menselijk gebaar. Een miniem lichtpuntje. Dat zijn de voorboden van verbetering. Vaak merk je die dus niet op tussen alle grijsheid. Pas als de verandering wat doorzet merk je dat. Je bent nu ongerust, logisch, en wil dat het in een keer merkbaar beter gaat.
Dat is eigen aan depressie he. Denk je eens heel even in dat het goed kan komen. Achter je rug zet je een mentaal hekje zodat je niet achteruit kan. Zo steun je jezelf.

Elo

Ja ik blijf zo denken dat ik iets neurologisch mis heb dat nooit meer goedkomt ofzo :((

Merci voor je steun !

Elo

En over wat piekeren jullie dan ?
Over hoe je hier toch in geraakt bent, hoe je eruit wilt geraken en hoe hopeloos je je soms voelt ?
Ik heb verder geen andere negatieve gedachten.
Ik wil er zo gewoon achter komen of ik echt wel een depressie heb ...

Dipjes

Sja ELO dat is een technische vraag voor de dokter he. Er zijn soms wel lichamelijke dingen die depressie bevorderen als je dat bedoelt. Maar zo een gedachte op zich hoort ook wel erg bij depressie. Dan denk je bij elk bultje aan enge ziektes toch?
Goed communiceren met je behandelaar dan kan je dingen afstrepen samen. Dan hoef je daar alvast niet meer over te piekeren. Depressie is wel redelijk goed te herkennen als beeld denk ik. Waarom zou het iets anders, neurologisch zijn? Sommige dingen zijn ook testbaar. Verder is het echt zo dat je hart luchten bij iemand die gewoon luistert ook even lucht geeft. Heb ik vanavond zelf nog ondervonden. Er zijn telefoonlijnen waar mensen naar je luisteren en meeleven. Dat lucht echt op weet je.

Elo

Idd ik zie dinsdag mijn psychiater, en zal het dan eens met hem bespreken.
Merci voor de lieve woorden !
Veel sterkte aan jou ook Dipjes

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips