Contact gezocht met partners van periodiek depressief/psychotische man of vrouw

Depressie

Contact gezocht met partners van periodiek depressief/psychotische man of vrouw

Beste mensen,

Mijn vrouw heeft periodiek ernstige psychiatrische klachten. Het begint meestal met een periode van slecht slapen, concentratieproblemen, verwarring, etc., om langzaam te verergeren en soms te ontsporen in psychotische verschijnselen. Ze is (over een periode van 20 jaar) driemaal wekenlang opgenomen. Als de crisis bezworen is (met medicatie) gaat de situatie over in een periode van depressie die maandenlang kan aanhouden. In dergelijke perioden slikt ze langdurig medicijnen, wat gecombineerd wordt met therapeutische sessies. De artsen zouden willen dat ze permanent medicatie slikt, vanwege het altijd aanwezige risico op terugval, maar dat wil ze niet (en ik ook niet): ten eerste omdat die medicatie enkele erg vervelende bijwerkingen heeft, en daarnaast omdat het soms ook jarenlang goed gaat.

We hebben inmiddels heel wat meegemaakt in ons gezin en ook aardig wat ervaring opgedaan met het wereldje van de psychiatrie. Ik steun mijn vrouw en zal dat ook blijven doen, maar het is als partner bepaald niet altijd makkelijk. Je moet altijd de sterke persoon zijn die rustig blijft als alles weer eens instort, en zorgt dat alles blijft door draaien. Je probeert naast je vrouw vooral ook de kinderen te steunen. Ondertussen is er ook nog de familie en schoonfamilie met hun eigen kijken op de zaak, die je te vriend probeert te houden. Je bent erg terughoudend in het tonen van je eigen problemen en onzekerheden (op welk gebied dan ook), omdat alles in het gezin draait om het steunen van je partner. Na al die jaren heb ik wel het gevoel dat ik mezelf in sommige opzichten gezien behoorlijk weg heb moeten cijferen.

Mijn vraag is de volgende. Ik zou het fijn vinden om eens contact te krijgen (via prive-berichten) met andere partners die vergelijkbare situaties hebben meegemaakt met hun man of vrouw (en/of daar nog steeds midden in zitten) en te horen hoe zij het ervaren hebben en hoe ze er mee om zijn gegaan.

Ik hoop op reacties!
Groeten van Lambert.

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips