Weet geen raad meer

Depressie

Weet geen raad meer

Ik heb nu anderhalf jaar een relatie met iemand die eigenlijk al heel haar leven depressief is. Sinds een half jaar heeft ze hulp in de vorm van een psycholoog en sinds kort is ze doorverwezen naar een psychiater. Eigenlijk in dat anderhalf jaar gebeurt er altijd hetzelfde. Ze raakt in een 'mood' en gaat heel veel nadenken over haar leven en wordt dan erg boos. Dit reageert ze altijd op mij af omdat ik nagenoeg de enige persoon in haar leven ben. De laatste tijd is het heel erg heftig. Geeft aan geen gevoelens meer te hebben, dreigen weg te gaan etc. Ik heb al een aantal onderwerpen gelezen hier op de website en zie dat dit dus heel vaak gebeurd bij iemand in depressie, dat de depressie die gevoelens wegdrukt. Ik ben zo bang om haar kwijt te raken dat juist als ze afstandelijk doet ik haar heel dicht bij me wil houden. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Alles wat ik zeg is niet goed, alles wat ik doe is niet goed. Ik ben al anderhalf jaar aan het 'verzorgen' en voel mezelf gewoon langzaam verdwijnen. Ik heb zelf ook te kampen gehad met depressie en ben hier uitgekomen, maar voel me telkens langzaam terugvallen. Ik wil haar steunen, ik weet zeker dat het goed kan komen met haar maar het is zo ontzettend zwaar om constant op eierschalen te moeten lopen zodat er geen ruzie ontstaat. Ik weet het echt niet meer..

Reacties

mabel

Ik weet niet of jullie samenwonen, maar misschien is het n idee om elkaar niet te zien tijdens deze buien. Jij bent niet verantwoordelijk voor haar en haar toestand en een mikpunt zijn van boosheid en dreigementen hoef je ook niet te zijn. Ook ben je als partner geen verzorger. Probeer duidelijk grenzen aan te geven, als zorg voor jezelf en misschien heeft zij dat nodig om haar gedrag te begrenzen. Depressie is heel akelig maar geen excuus om onredelijk gedrag naar een ander te bezigen. Sterkte!

Lonewolf2612

Je bent moedig, het is heel hard om met zo iemand samen te leven! Ikzelf heb ook lang in een depressie gezeten, nu is het eerder nog angstaanvallen en eenzaamheid, ik sta ervan verteld hoeveel geduld mijn vrouw met mij gehad heeft, ik weet niet of ik het andersom zou kunnen! Je weet nooit of die persoon er überhaupt ooit zal uitgeraken! Je moet eens goed alles op een rijtje zetten! En denken of je die persoon je zo dierbaar is om samen er met haar tegen te vechten! Pas vooral op dat je niet wordt meegesleurd in haar depressie, zoals je al aangaf! Want de partner heeft het even moeilijk als de persoon zelf! Sterkte neem mss een tijdje afstand van mekaar! Als de liefde sterk genoeg is, zal ze mss overleven!

Minette

Hallo Weet geen raad.

Het enige dat ik kan toevoegen is dat ik het geheel eens ben met Mabel, Mozes en wat Lonewolf schrijft. Ik hoop dat je er baat bij kunt hebben. Sterkte, is het enige dat ik je kan wensen, makkelijk gezegd, maar ik hoop van harte dat je de kracht kunt vinden om het voor elkaar te krijgen!

Hartelijke groeten,

Minette

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips