vriendschap

Depressie

Vriendschap

RLL

ik zit op de middelbare school maar mijn depressie is al begonnen vanaf de basisschool

in groep 3 ging mijn bff naar een andere basisschool, en wij hadden toen maar 5 meiden in de klas en de andere overige 3 meiden gingen alleen met elkaar om. Toen zij net vertrokken was, kwamen er 3 nieuwe meiden van een andere basisschool maar die gingen altijd meer met elkaar om dan met mij. Vanaf groep 3 mochten alle jongens mij ook niet dus ik liep alijd maar een beetje achter die meiden aan, hoe hard ik het ook probeerde om een goeie vriendin te zijn. Zo ging het heel lang door totdat ik in groep 6 zat. Vanaf toen gingen ze alleen maar met zn 3en om en altijd in pauzes en andere dingen hoopte ik altijd heel erg dat ik met ze mocht meespelen maar meerdere keren mocht dat niet dus toen liep ik altijd in mijn eentje over het schoolplein rond met mezelf te spelen en voor me uit te staren. Vanaf groep 7 ging het wel wat beter want toen mocht ik weer met ze meespelen maar ze behandelden me hetzelfde als in groep 3. Toen ik uiteindelijk naar de middelbare school ging was ik helemaal blij, want ik kon een nieuw begin starten. Maar nu ga ik veel om met een meisje en ongeveer na het eerste halfjaar begon ze meer anders tegen me te doen. Als ik bijvoorbeeld 1 klein ding fout deed werd ze helemaal boos en noemde ze me bijvoorbeeld kutwijf. Ik probeer het dan uit te leggen dat ik bijvoorbeeld iets anders dacht en dat ik daar niks aan kon doen. Daarna gaat het wel wat beter maar ze behandeld me meer op die manier. Dit doet me teveel denken aan mijn jeugd. Sinds een poos geleden heb ik weer opnieuw een depressie gekregen door haar.

Ik vind het nu nogsteeds moeilijk om met jongens te praten of zoiets te doen. Ik wil graag weten hoe ik het goed kan uitleggen aan haar dat ik het niet leuk vind, of hoe ze er misschien mee kan stoppen. Ik kan haar niet achterlaten want ze gaat met alle meiden van de klas om en anders loop ik er helemaal alleen bij. Als ze me een kutwijf noemt dan word ik er erg verdrietig van, de laatste tijd krijg ik steeds woedeuitbarstingen bij de kleinste dingen en moet ik huilen

Ik ben van mezelf al een rustig verlegen meisje, maar hoe vaker ze weer boos op me is of iets in die richting. Ik word elke keer weer steeds bozer op haar maar ze vindt elke keer weer een manier om een goeie vriendschap met me te hebben

Ik wil zelf een keer goed kunnen uitleggen dat ik het niet leuk vind en dat ze ermee wilt stoppen. Maar ik hoop dat ze niet boos wordt

hiernaast heb ik ook anorexia gekregen doordat ik mezelf heel zielig voel en vriendloos en ik zie eten nu als iets waar ik niet goed van word

groetjes anoniem

Reacties

Lise4321

Je hebt een grote angst dat die "vriendin" die helemaal niet aardig naar jou is, boos wordt. De volgende keer, zeg "stop ermee!". Je hoeft niets uit te leggen. Die "vriendin" weet waar jou zwakke plek zit, weet dat je bang bent dat ze boos wordt ... en daarom gaat ze maar door. Ik begrijp je angst wel om er alleen bij te lopen, hoor. Zodra jij je angst kwijt raakt dat ze boos wordt kan dit gedrag van die "vriendin" stoppen. Dan heeft ze er geen plezier meer in. Het woord "stop ermee" is voldoende. Voor jezelf leren opkomen. Niet alle mensen zijn aardig en als je verlegen bent, dan proberen anderen soms te zien hoe ver ze kunnen gaan tot je zegt "stop ermee!". Als het niet werkt, kom op met wat anders. Wat is haar zwakke plek? Jij voelt je machteloos maar bent het niet ... Zij wil ook bevriend zijn en blijven met jou.

Lonewolf2612

Je hebt angst om een vriendin te verliezen, tis moeilijk om te laten zien, wanneer je het niet leuk vindt, maar neem al je moed bijeen en zeg haar waar het op staat, de kans is groot dat ze je dan meer gaat respecteren, wanneer ze het niet kan begrijpen, ben je dan niet best af zonder haar! Het zal pijn doen, maar laat je niet in met mensen die je neerhalen! En meisje, eet terug, je bent niet zielig, je hebt je hele leven nog voor je! Jongeren zijn heel hard voor mekaar, en beseffen niet hoe ze een mens zo de put kunnen induwen! Probeer het haar te vertellen! Ik weet wat je voet, ik heb het zelf ook allemaal meegemaakt!

Minette

Hallo RLL,

Ik heb niet veel toe te voegen, maar ik ben het geheel eens met hetgeen Lise en Lonewolf zeggen. Probeer voor jezelf op te komen en als het je niet lukt, dan zou ik jou aanraden om hulp te zoeken.

Groetjes,

Minette

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips