praten helpt NIET - ben ik de enige?

Depressie

Praten helpt NIET - ben ik de enige?

lieve mensen,
ik heb al heel lang last van depressie. ik heb nergens zin in, ik eet amper, ik kan me nergens op concentreren en mezelf er niet eens toe zetten kleine dingetjes die moeten gebeuren te doen. daarnaast kamp ik al mijn hele leven met een extreem laag zelfbeeld, beter gezegd: ik haat mijzelf. hierdoor heb ik ook moeite met mensen vertrouwen, omdat ik me niet voor kan stellen dat mensen mij mogen of de moeite waard vinden. het gaat wel wat met pieken en dalen, maar het is nooit weg.
jarenlang heb ik antidepressiva geslikt, maar daarvan werd het niet beter... ik heb talloze hulpverleners gezien; psychologen, psychiaters. mij is altijd verteld dat praten helpt. fijn dat dat voor sommige mensen helpt, maar voor mij werkt het gewoon niet, eerder het tegenovergestelde.
over depressie en hoe ik mij voel kan ik veel terugvinden op het internet, maar niks over dat praten voor sommigen gewoon niet helpt. ik vraag mij dan ook af of ik de enige ben bij wie dit zo werkt. zo niet: kan iemand mij helpen bij het vinden van alternatieven die misschien wel werken?
liefs

Reacties

carlarosalia

Misschien heb je een biologische depressie en dan helpt praten (of wandelen,muziek luisteren enz niet).
Tenminste bij mij niet. Ik gebruik prothiaden en nardelzine en dat helpt mij ook goed.
Hiervoor ga ik naar dr A Tanghe in Sluis. Hij bekijkt t niet v/d psychologische kant,maar v/d biologische. Als ie vermoedt dat het psychologisch is,verwijst hij je door naar een ander. Als je meer wilt weten,stuur je dan privebericht? Het is zo'n gezoek op deze site.
Vr gr Carla van Helsland

Soulsearcher

Ja, het is een soort van volkswijsheid geworden hè, dat praten altijd helpt. Wel, ik heb ondertussen ontdekt: er is niets dat altijd werkt. Daarvoor zijn we als mensen dan toch te verschillend. Bij jou werkt het niet; dat is overduidelijk. Kan ik mij ook wel iets bij voorstellen. Soms is praten teveel een bevestiging van het oude en worden daardoor bestaande patronen (in denken, voelen, gedrag) juist versterkt. Je kan het in de hoek van het (emotioneel) lichaamswerk proberen. Je lichaam spreekt vaak een andere taal dan de taal in je hoofd zogezegd. Heb daar zelf ondertussen wat evaring mee opgedaan en ik doe verrassende ontdekkingen. Goodluck for you, Soul

Koyira

Praten helpt niet altijd, inderdaad wat soulsearcher zegt: het is een soort van volkswijsheid geworden. Ik kan je natuurlijk geen gouden tip geven want iedereen heeft anderen behoeftes maar ik zal proberen je wat ideetjes mee te geven.

Soms helpt gewoon een knuffel of een schouder waar je kan uithuilen zonder dat je hoeft te praten. Gewoon het onder mensen zijn waar je je goed bij voelt kan al de pijn een beetje verlichten. Ga af en toe naar buiten, misschien met iemand anders. Of ga sporten of een hobby doen. Probeer van alles, dan vind je uiteindelijk iets wat wel werkt! Maar je moet je niet afzonderen van iedereen, anders word het erger :(

Ik weet hoe het is om een heel laag zelfbeeld te hebben, de manier waarop je over jezelf denkt kan echt kapot makend zijn. Je praat jezelf alleen maar neer. Ik hoop dat je die manier van denken kan veranderen, maar dat kan heel moeilijk zijn, daar heb ik genoeg ervaring mee :(

Ik hoop dat je hier steun kan vinden! Sterkte!

Groetjes

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips