Verbergen

Depressie

Verbergen

Leeg, pijn, onbegrepen
Alleen, zwaar, hard
Hopeloos, vermoeid, verdriet
Boos, teleurgesteld, verward

Ik voel me klein
Klein en alleen
Niemand om me heen

Ik roep
Harder en harder
Niemand die me hoort

Ik val op de grond
Energieloos
Maar ik val op

Ik ren weg
Ik wil me verstoppen
Niemand mag me zien

Sprakeloos
Ik weet niet wat te zeggen
Zoekend naar woorden
Ik kan het niet uitleggen

Gevoel
Het is zoveel gevoel
Zoveel dat het pijn doet

Het is sterk
Sterker dan ik aankan
Alsof er iets in me zit
Wat me vasthoudt

Ademtekort
Happen naar lucht
Proberen te verbergen
En een diepe zucht

Zuchten
Ik ben er klaar mee
Zo is het genoeg

Wat heb ik misdaan
Waarom word ik zo gepest
Ben ik zo anders dan de rest

Reacties

mabel

Herkenbaar en mooi geschreven. Ik ben vroeger ook gepest.

Lizzy444

Fijn dat het herkenbaar voor je is, hopelijk heb je er wat aan.
Ik zelf ben niet gepest, maar in dit gedicht bedoel ik met pesten niet dat ik gepest ben door mensen, maar dat ik word gepest met dit gevoel, dit depressieve gevoel. Een beetje van, waarom ik?

Marjoke

Als je wordt gepest is het vaak pas afgelopen als je je niet meer verbergt, als je grens is bereikt en je opstaat voor jezelf. Het niet meer pikt dus. De pijn in je gedicht beschrijft dit proces ook. Vergeet niet dat het gemene bij de ander zit. Als je jong bent is dat nog niet te overzien of overdenken, je volgt je gevoel en lijdt ( als je ouder bent en het nog niet overziet is het ook zo). Je kunt het doorbreken door je grens aan te geven bij de pester(s). Door er met anderen over te praten, op een sport te gaan waardoor je je sterker voelt, aan te geven: ik ben kaar met jou! Of letterlijk terug te slaan.

Marjoke

Lizzy, ik lees nu pas hoe je je gedicht bedoelde. Een beetje als met echt gepest zijn is het wel: het is klaar als jij het het meer pikt. Je kunt het wel aan Lizzy, begin maar met 1 klein stapje. Soms begrijjp je later pas waarom dingen zo voelden. Ik lees nu het boek 'stil' over introverte mensen en begrijp mezelf en mijn lijden vanaf kindszijn al ineens veel beter. Ik heb ook kort een jong persoon gekend waar de wereld te hard voor leek en die zelfmoord heeft gepleegd. Ik had diegene bv graag dat boek laten lezen. Het is vaak leren omgaan met waar je tegenaan loopt en ja het kan jaren duren voordat je de juiste inzichten vindt. Ik weet niet of je introvert bent natuurlijk. Iedereen kan 'zomaar' depressief worden, zie het bij de vrolijkste collega's gebeuren. Het is natuurlijk niet 'zomaar'. Het is een puzzel die je moet op zien te lossen. Hulp daarbij is meestal wel fijn.

Lizzy444

Hoi Marjoke,

Dank je wel voor je reactie. Ik begrijp dat meerdere mensen het lezen als pesten. Ik had er nooit zo overna gedacht, deze tekst kwam gewoon in me op. Maar goed, dank voor de tip van het boek. Ik ben wel meer introvert dan extravert. Ik ben zelf nu een boek aan het lezen over hooggevoeligheid en die geeft mij ook veel inzichten. Het is fijn om herkenning te lezen.

Ik vind het wel moeilijk accepteren dat je het niet 1,2,3 oplost. Ik weet inmiddels dat dit heel lang gaat duren, maar ik hoop dat die tijd in ieder geval niet te donker is.

Groetjes Lizzy

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips