Depressieve dochter.

Depressie

Depressieve dochter.

Hallo,

Mijn dochter van 16 is sinds enige tijd depressief. Ze wil met momenten niet meer op deze wereld zijn omdat het zwaar is om constant te moeten vechten. Ze wil er geen medicatie voor nemen maar soms denk ik dat het wel beter is. Ze gaat momenteel naar een psychologe maar in september gaat wij voor de eerste keer naar een psychiater. Ze is hoogsensitief en kan daardoor haar gevoelens moeilijk verwerken.
Ik vind het echt eng dat ze zo’n gedachten heeft en ben bang dat ze uiteindelijk de hoop gaat opgeven.
Hoe verwerken jullie dit of hoe krijg je dit uit haar gedachten.

Groetjes

Reacties

Dipjes

Slyke
Het is heel moeilijk je kind te zien lijden. Zeker helemaal als er bij komt dat ze niet op deze wereld wil zijn soms.
Zeker op die leeftijd kunnen die gevoelens heel heftig zijn. Heel Positief lijkt me dat ze erover durft praten met jou. Je kan haar gevoel niet wegnemen. Wel haar aanmoedigen die dingen ook met haar behandelaar te bespreken. Zeker suïcidale gedachten altijd serieus nemen. Mogelijk is het een voorbijgaande fase. Op die leeftijd gebeurt er zo wie zo zo veel tegelijk. Misschien is er een soort startpunt of gebeurtenis te vinden in de behandeling en komt er iets positiefs op gang. Moeder zijn is denk ik het belangrijkste wat je kan doen nu en dat kan ook zonder woorden, in kleine gebaren. Ik herinner mij de open blik van mijn kind, toen ik zelf heel depri was, als tastbare blijk van Liefde. De opmerking van een goede vriend dat hij het naar vond me te zien lijden. Een toepasselijk kaartje van een vriendin. Zulke dingen breken toch door soms. Het lijkt klein maar dat is het niet.
Op je zestiende wil je vooral zijn zoals leeftijdgenoten, dus geen medicatie, misschien is er via behandelaar een groep te vinden voor leeftijdgenoten? Al die dingen kunnen helpen dat ze er niet ook nog alleen mee tobt.
Ook voor jou als ouder van zijn er wel groepen of steun
mogelijk. Want voor jou is het ook heftig dit.
Liefd

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips