Bipolair?

Depressie

Bipolair?

Veel depressies gehad. Denk nu bipolair type 2 hypomaan te zijn. Zie heel erg op tegen Lithium vanwege de vele discipline die het gebruik vraagt en de bijwerkingen en vele beperkingen
Heb zeer lange en zeer eerlijke gesprekken met mijn vrouw gehad over mijn te veel geld uitgeven. Geen giga dingen als huizen of zo maar reizen terwijl ik zelf bijna geen inkomen heb (295,- pm pensioentje)
Ik schaam mij nu zo erg dat ik haar daarmee zo belast heb terwijl zij zelf burn out was en wakker lag van geldzorgen. Reizen en reisjes soms samen en ook een grote reis voor mijn vrijwilligerswerk dwong ik af terwijl mijn vrouw zich zeer zorgen maakte om het geld. Terecht blijkt nu. We redden t net. Zij heeft hoofdinkomen dus ik geef haar geld uit feitelijk.
Nu zie ik in dat ik slecht en egoïstisch handelde en haar nog veel erger belast heb dan ze al was onder t mom van kom laten we s wat leuks doen.
Dit schaamtevolle inzicht wil ik mee nemen naar de fase als ik uit depressie kom. Dan Hoef ik geen lithium misschien maar kan met anti depressiva volstaan.
Ik kan mij niet voorstellen dat de eerlijkheid en realiteitszin die me nu zowat verplettert, weg zou zijn in de fase als ik niet meer depri ben.
Of hoort dat allemaal bij bipolair zijn en gooi ik alles inclusief mijn huwelijk overboord zodra ik weer hypomaan ben? Heeft iemand hier ervaring mee?

Reacties

lifestylez

Ik heb er geen ervaring mee, maar vind het super knap hoe je het doet allemaal. Succes!!

Dipjes

Dank je voor je reactie lifestylez

carolien

welke discipline en bijwerkingen ben je bang voor? Ik gebruik al jaren lithium, behalve de begin gewenning heb ik geen last gehad. Ik slik 800 mg per dag

carolien

begin bij werkingen bij mij: droge mond, gewichtstoename en soms wat lichte parkinson verschijnselen. Na een paar weken geen centje pijn meer gehad. Gewichtstoename blijft een aandachtspunt.

carolien

Nog een reactie op hypomanie: ik zweef dan op de rand van het betamelijke. Ben ontremd en zeg ongepaste dingen. Heel vervelend, je maakt veel dingen kapot door de hypomanie. Ik ben liever depressief dan hypomaan, bij depressie richt je doorgaans geen schade aan.

carolien

Ik heb een reactie gegeven , en serieuze en doordacht. Jammer, zelfs een beetje onfatsoenlijk vin ik, dat er geen reactie terg komt. Ik had me dus de moeite kunnen besparen.

Dipjes

Carolien ik dank je juist heel hartelijk voor je positieve reacties. Die zijn heel steunend! Er was eerst maar een reactie van iemand zonder ervaring er mee en toen een tijdje helemaal geen reacties dus ik heb eenvoudig niet meer gekeken. Juist fijn dat je ook positieve dingen zegt over lithium.
Het ziet er zo beperkend uit als je het leest, geen koffie thee bier moeilijk met hitte en zeer letten op je vocht etc etc. Etc. Veel regels. Dat lijkt me nu vanuit depressie sprekend een bijna onmogelijke taak! Dank je nogmaals voor he antwoorden dat scheelt echt! En sorry voor de vertraging!

Dipjes

Mochten er ook andere mensen zijn met positieve ervaringen met lithium zoals Carolien hier boven dan hoor ik ze graag. Het is zo verfrissend om op het positieve te concentreren als je down bent he.

carolien

oke, prima.

Ik ben net door een geagiteerde geveld hoewel ik het ergste gehad heb.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze maar. Groet, Carolien

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips