Depressie is mijn "beste vriend" sinds 30 jaar, en nu..

Depressie

Depressie is mijn "beste vriend" sinds 30 jaar, en nu..

Hoi allemaal,

Wat leuk dat je hier bent en dit leest.

Sinds mijn 15e is depressie mijn vaste metgezel. Ondanks diverse therapieen (van psychotherapie, o.a. met Voice Dialogue, Human Givens, EMDR, via alternatieve aanpak, meditatie, yoga, medicijnen, schrijftherapie, tot groepsgewijze dagbehandeling) geen blijvende oplossing.

Begin dit jaar ging het me een paar weken eindelijk goed, dankzij een combi van sporten (2 a 3x per week yoga 's ochtends, meteen nadat ik de kinderen naar school had gebracht, ik moet wel uit bed daarom), EMDR/psychotherapie en een hartmeditatieserie van 6 weken (uit into the magic shop, mooi boek, geeft hoop).

Maar helaas toch weer een terugval, afgelopen mei. Eerlijk gezegd voelt het als de depressie die weer doorbreekt, sterker is, een oerkracht die zich niet door dunne touwtjes en pleistertjes laat temmen.

Ergens begin ik me serieus af te vragen wat het nou is dat die depressie mij (ons?) probeert te zeggen? Wat fijn was aan die hartmeditatieserie (het is een soort programma van 6 weken), is dat het uitgaat van volledige steun en acceptatie van wie je bent, wat je ervaart, hoe je bent, hoe je je voelt. Dus wellicht is er wel helemaal niets mis met ons en al die andere mensen met deze klachten, maar is de depressie een vitaal signaal waar we maar niet goed naar kunnen of willen luisteren. Dat we niet begrijpen...?

Mijn terugval dit keer was een soort gefnuikte woede uitbarsting: ik voelde een enorme woede aanval opkomen, "godverdomme is dit mijn vakantie, mijn leven...", maar die kon niet tot volle wasdom komen, dan had die misschien wel opluchting of kracht gegeven, maar triggerde een soort onderdrukkingsreactie, dit mag niet, en sindsdien zit ik weer "onder de plak" van depressie.

Met (alleen) praten ben ik ook wel klaar, antidepressiva kan als hulpmiddel maar sta ik ook niet om te springen...

Wat mij hoop geeft: komende week krijg ik mijn eerste sessie rTMS, magnetische stimulatie. Daar heb ik hoop op. Verder heb ik een intake IEMT gedaan, dat is ook wel veelbelovend maar wordt niet vergoed, dat houd ik nog achter de hand. Bij GGZgroep (oa in Amsterdam) bieden ze ook wel interessante opties aan, zoals hartcoherentie en nog iets neurofeedbackachtigs. Ze doen ook rTMS maar wachttijd van 6 weken. Ik kan bij Neurowave veel sneller terecht.

Ik kom hier op zoek naar ervaringen; wat werkt wel, wat niet.

Daarom mijn verzoek: kijk eens bij behandelingen, vooral als je ervaring hebt, goed of minder zinvol: deel ze daar, desnoods start een nieuw topic!

Nieuwsgierigheid helpt mij en informatie, ervaringen delen ook. Hoe mooi zou het zijn als we depressie toch kunnen gaan horen en begrijpen! Ik wens niemand dit toe, mezelf en mijn gezin in het minst, en ik gun iedereen een leven met emotioneel rijke beleving en toekomst.

Heel veel succes allemaal!

Vera

Reacties

Vera_73

Beste, dank voor het lezen van mijn verhaal, ik ben naar https://www.depressie-forum.nl, betere functies en meer activiteit. Zie ik je daar? Reacties hier lees ik niet (want ik krijg er via de mail geen bericht over).

Hartelijke groet,

Vera

Lise4321

Vera, wat goed wat je doet. Jij bent nieuwsgierig waar die depressie vandaan komt. Als je zo bent, kom je er op een gegeven moment wel uit. Heb je je weleens laten testen op een chemische onbalans? Een vriendin van mij had dat en neemt nu iets om het stofje dat haar lichaam niet aanmaakt, te vervangen. Er zijn meer oorzaken bij haar maar dit heeft haar wel geholpen. Wat ik mis op dit forum is de nieuwsgierigheid om naar de oorzaken te zoeken. En ik ben zo blij om jouw reactie te lezen. Het leven geeft ons allemaal puzzels kun je zeggen. Iedereen heeft meerdere problemen. Er zijn altijd oorzaken, en soms duurt het een hele tijd voordat het helemaal in beeld komt wat die zijn. Maar er zijn altijd stapjes in een goede richting die je weer verder helpen. Hij die vraagt zal het vinden. Je kan niet bij de pakken neer gaan zitten, niets doen en maar depressief blijven, klagen dat niemand je begrijpt, hoewel we dat allemaal weleens doen. Op zoek gaan, nieuwsgierig blijven, leidt naar de juiste vragen te stellen, en leidt naar kleine en grotere oplossingen.

Lonewolf2612

Hallo Vera,
Wat goed dat je het probeert te begrijpen! Na 19 jaar na pieken van depressie en angst, ben ik het eerlijk gezegd moe om tegen mezelf te vechten! Ik ben 2 jaar echt zeer stabiel geweest, met medicatie van 10mg. Nu sinds een maand gaat het terug bergafwaarts, dit komt wel eens vaker voor in een bepaalde periode van één jaar, en gaat terug over, maar de angst om terug dieper te vallen is groot! Ik probeer al jarenlang te begrijpen waarom ik niet normaal kan leven, telkens in zo een negatieve periode ben je je zelfvertrouwen kwijt, en ben je terug van af! Telkens terug opnieuw en opnieuw beginnen! Ik snap dat je ten einde raad bent, zoals zovele hier! Net al jij zou ik er wat meer over willen weten!

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips