Citalopram tegen piekeren?

Depressie

Citalopram tegen piekeren?

Vanwege (jeugd)trauma's en veel stressvolle gebeurtenissen sta ik altijd onder hoogspanning. Als iemand iets naars tegen me zegt kan ik me heel erg slecht voelen. Ik heb moeite met assertief zijn. De afgelopen 2 jaar gaat slapen steeds slechter. Ik zit nu een tijdje thuis door een burn out. Hierdoor kwam mijn piekerstoornis tot uiting. Na erge stress kan ik zo extreem piekeren, dat ik er gek van word. Ik kan nog wel genieten van leuke dingen, maar de stress kan soms snel overheersen. Ik ben heel voorzichtig begonnen met werken, omdat ik het ook als afleiding zie tegen het piekeren. 2 weken geleden ben ik gestart met een mindfullness cursus. Ik start binnenkort met cognitieve gedragstherapie en heb via de psychiater vorige week Citalopram voorgeschreven gekregen. Dit heb ik nu 2 dagen geslikt. 1 x daags 10 mg in de ochtend. Volgende week opbouwen naar 20mg. Ik voel me enorm een zombie. Ik ben heel erg duizelig, ben flauwgevallen, zie wazig, heb een gortdroge mond en erg moe. Het voelt niet goed dat ik hier aan ben begonnen. Ik heb een jong gezin en dit is niet te doen. Ik zit in een dubio en vraag me af of een antidepressiva de oplossing is...

Reacties

CapPetje

Nee citalopram lost niets op. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het er alleen maar erger op word zodra je het gaat onderdrukken met medicatie.

Probeer gezonder te eten en neem desnoods een vitamine D3 150mcg subliment met 500mg magnesium citraat. En kalium citraat mocht je niet aan de ADH kunnen komen via de voeding. Scheelt een hoop

Ik weet dat er op dit forum veel mensen zijn/waren die medicatie blijven promoten maar zei komen naar 10 jaar nog nergers en zei proberen iedereen mee de put in te trekken. Bijv. Mabel, die is nogsteeds erg actief op dit forum en probeertanderen altijd angst aan te praten terwijl zei diegene is die nergens komt.

Laat je de kop niet gek praten door die druggies en doe voor je lichaam wat goed is, en daar valt medicatie/ drugs NIET onder.

Bij mij heeft medicatie het lichaam flink verstoord, en ik zeg je het is het NIET waard! Laat je niet ompraten door wie dan ook je gaat heel veel spijt krijgen.

Mabel (iemand op dit forum) had ook spijt maar zei is enorm hypocriet en blijft alle nieuwkomers meesleuren in haar wereldje. Negeer het dan kom je er wel
.
.
.
Het is heel belangerijk dat je je lichaam de tools geeft om te herstellen en dit kan alleen met de juiste natuurlijke voeding. Symptoom bestrijding als medicatie zal het vernietigen.

Het is ook belangerijk voor je mentale toestand om door deze situatie te gaan, te voelen en te ervaren ZONDER het te verdoven. En dan alleen dan, zul je er sterker uitkomen. Ookal lijkt het nu nog niet zo, maar zodra je gaat klooien met medicatie (wat gewoon drugs is) dan vergeet het maar. Je verwerkt dan niets plus je schaadt je gezondheid. Deze mensen zullen niet meer herstellen tenzij zei besluiten om door 20 extra stormen en vuren te gaan veroozaakt door de medicatie (mentale en lichamelijke ontwenning en andere schade veroorzaakt door medicatie)

Dat een dokter een bepaald advies geeft betekent niet dat het per definitie een goed advies is. En als je een beetje oplet en om je heen kijkt merk je dat ook wel op. Dokters richten tegenwoordig (helaas) behoorlijk wat schade aan. Van het drogeren van kinderen die te druk zijn tot een heel aantal fatale behandelingen op dagelijkse basis

Het is daarom belangerijk dat je goed voor jezelf zorgt en daarin de verantwoordelijkheid neemt. Geef dit niet zomaar uit handen

Bee67

heel belangrijk om aan onderliggende problemen te werken.
Voor wat het lichamelijke stuk betreft is het belangrijk om te zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Zelf een eetstoornis en depressie gehad, mede door het vele snoepen. Beste is altijd om te zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment.
Bepaalde voedingssupplementen kunnen meehelpen om allerlei fijne stofjes aan te maken. Ik zie al genoemd magnesium en vitamine D maar denk ook aan stofjes als omega 3 en vitamine B. Beste is om goed advies te vragen. Gebruik zelf onder ander 5htp maar dat mag niet samen met antidepressiva en is niet voor iedereen het juiste middel.
Vaak wordt gezegd dat het te maken heeft met een tekort aan serotonine en dat een antidepressivum dat aanvult maar het enige wat antidepressiva doen is de heropname van serotonine afremmen. Omdat melatonine wordt aangemaakt uit serotonine, krijg je daardoor ook minder aanmaak van melatonine, wat invloed heeft op je nachtrust en je weerstand. Ook zorgen medicijnen ervoor dat vitaminen en mineralen verminderd worden opgenomen cq verhoogd worden uitgescheiden.
Mensen met een depressie kunnen hun emoties vaak moeilijk uiten en kunnen moeilijk huilen. Een antidepressivum zorgt voor een beetje vrolijkheid die niet uit jezelf komt en het vermindert ondertussen je vermogen om te huilen en empathie te voelen. Bij de opvoeding van kinderen toch niet onbelangrijk.
Denk verder aan dingen als zorgen voor de juiste ademhaling. Als je gespannen bent, ga je slechter ademen en als je slechter ademt, krijg je meer stresshormonen in je lichaam.
Verder kunnen bloesemremedies je helpen wat meer balans te vinden. Zelf goede ervaringen met de rescue remedie 'nacht'. Is geen slaapmiddel dus kan je ook overdag gebruiken. Of een goede kwaliteit cbd-olie. Of theanine. Beetje persoonlijk.

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips