Afbouw venlafaxine, ben er bijna!!

Depressie

Afbouw venlafaxine, ben er bijna!!

Vijf jaar heb ik venlafaxine geslikt, begonnen tijdens een ernstige depressie. Naast 20 kilo extra ik, hoge hartslag, kaakklemmen, enorme moeheid en pukkels all over the place merkte ik nog maar weinig positieve effecten van de venlafaxine.

Sowieso heb ik me altijd afgevraagd of het wel iets heeft gedaan tegen m'n depressie, het gevoel wat mensen omschrijven dat de "grijze sluier optrok", heb ik in ieder geval nooit mogen ervaren. Het kan ook de tijd die verstreek geweest zijn of de therapie die ik kreeg, ik weet het niet.

In ieder geval ben ik een hele tijd geleden begonnen met afbouwen in kleine stappen en langzaam. Na twee jaar afbouwen stond ik van 300mg vijf jaar terug, begin dit jaar nog op 75mg. Na een halve oorlog met mn zorgverzekering, bleek uiteindelijk dat ik een taperingstrip kon krijgen voor 1 maand afbouw. Dus nog afgebouwd naar 37,5 en erna de taperingstrip gaan gebruiken.

Ik sta nu nog op 2mg en ben er dus bijna! Het gaat best goed, op de slapeloze nachten, elektrische schokjes en enorme emoties na zo af en toe. Al met al valt het me mee. Het gepieker is wel terug. Overpikkeling ook. Ik voel me vaak wat bloot, alsof het pantser eraf is. Maar dat geldt ook voor fijne emoties, ik kan enorm ontroerd raken, uitbundig lachen. Eigenlijk voelt het wel fijn. En ik vind mezelf best dapper!

Ernaast is er natuurlijk wel de angst. Dat het toch weer misgaat, dat ik dat zwarte gat weer indonder. We gaan het zien. Ik merk wel op dat ik opeens meer pijn voel van dingen, lichamelijke pijn (bijv tijdens mijn menstruatie). Dit vind ik opvallend en gek. Kan er ook nergens iets over vinden online.

Mogelijk herkent iemand hier het?

Reacties

CapPetje

Goed bezig, volhouden! Dit mag ik graag zien, ga er voor en trap niet weer in deze val!

Begin van de afbouw/stoppen is ff pittig maar het is het waard

20jaardepressie

"Ernaast is er natuurlijk wel de angst. Dat het toch weer misgaat, dat ik dat zwarte gat weer indonder."

Hoi
Terugval sluipt erin is mijn ervaring.
Het is belangrijk om iemand in je omgeving te hebben die signalen op pikt.
Zelf heb je dat eigenlijk niet door.

Ik ben al heel lang depressief met periodes dat het prima gaat, maar helaas ook de terugvallen.
Altijd steun gehad van anti depressiva.
Veel soorten moeten proberen, venlafaxine was wel een blijvertje voor mij de beste.
Ik ben nu trouwens ook aan het stoppen met venlafaxine en wil het weer gaan proberen zonder!
Van 325mg naar enkele pilletjes nu.
(Ik heb de huls met de losse tabletjes zeg maar.)

Voel me raar, agressief, soms helemaal vol in mijn hoofd, schokjes.
En rare spanning in je lijf.

Enorm veel zin in het voorjaar laat die zon maar komen!
Ik wil opnieuw gaan proberen te leven.

CapPetje

Neem 6000IU vitamine D3 met vitamine K2 (K2 kan bijwerkingen geven, dus begin laag. K2 zorgt ervoor dat je geen overvvloed aan calcium in het bloed krijgt wanneer je D3 gebruikt, heel belangerijk) (het is winter dus het kan), zorg dat je met voeding voldoende kalium en magnesium binnen krijgt (met voeding!!) Soms best lastig gezien je enorm veel groenten moet eten om aan die behoefte te komen (ADH van kalium en magnesium) maar je paniekaanvallen zullen een heel stuk verminderen.

Symptoom bestrijding voor dit soort dingen met medicatie is niet goed, lost niets op. Je hersenen zijn niet instaat de prikkels te verwerken als je electroyden niet goed zijn en om dat chemisch te verdoven is geen goed idee.

En neem de rust van verplichtingen zoveel dat mogelijk is.

Niet dat dit per difinitie je depressie op kan lossen maar het zorg ervoor dat paniekaanvallen minder intens zijn

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips