Depressieve gevoelens, hormonaal/winterdepressie.

Depressie

Depressieve gevoelens, hormonaal/winterdepressie.

Hoi, ik heb even een vraag met mijn huidige situatie.

Ik heb sinds ik begin puber ben al last van depressieve gevoelens, welke met vlagen aanwezig zijn. Maar wel een negatieve invloed hebben op mijn leven.
Hierbij was vorig jaar het dieptepunt door omgevingsfactoren, waarbij ik ook suicidale gevoelens had. Hierbij werd opname ook overwogen.
Ik ben hiervoor in korte behandeling geweest, waarbij men eerst dacht aan een dystieme depressie (waarin ik mezelf niet herkende).
Ik ben met deze behandeling toen gestopt omdat mijn symptomen juist erger werden door de therapie. Uiteindelijk "herstelde" ik door rust, zonder behandeling. Ik ben er nog steeds niet volledig bovenop, omdat triggers mij soms nog steeds aan het huilen kunnen krijgen.

Ik ben dit jaar zelf gaan observeren wanneer ik depressieve gevoelens krijg.
Dit blijkt een sterke samenhang te hebben met mijn cyclus en de winter.
- ik voel me kut* wanneer de eisprong er is, en een paar dagen voor de ongesteldheid. Wanneer de ongesteldheid over is, dan voel ik me kiplekker.
- begin november begin ik me down te voelen. Dit was vorig jaar ook.

* Met kut bedoel ik: zwaar negatief, het gevoel hebben er niet meer te willen zijn. Mijn omgeving geeft aan dat mjjn klachten extremer zijn dan bij anderen.

Ik merk dat dit downe gevoel er weer is. vorig jaar was dit gevoel overgeslagen naar een echte depressie door omgevingsfactoren. Maar ik merk aan mezelf dat ik nog steeds herstellende ben en daarom ok gevoeliger.
Ik ben daarom ok zo bang dat dit down gevoel overslaat in iets ergers.. nu ook omdat er weer andere omgevingsfactoren meespelen.

Ik wil zelf eerst kijken of ik er zelf wat aan kan doen, voordat ik andere stappen onderneem. Ik wil eerst kijken of de anticonceptie pil en een daglicht behandeling kan helpen.

Welke anti-conceptie pil is geschikt tegen stemmingswisselingen? Ik heb al jaren geen anticonceptie gebruikt.

Ik heb gelezen dat daglichtlampen goed helpen. Nu bezit ik zelf deze lamp
https://www.daylightshop.com/daylight-twist-portable-daglichtlamp-e33700... voor hobbyen. Zou zoiets werken? Of is een andere lamp nodig? Ik heb al maanden niet gehobbyd dus heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.

Hebben jullie andere tips om te voorkomen dat dit gevoel erger wordt?
Ik ben echt heel bang om weer echt depressief te raken.

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips