Venlafaxine

Depressie

Venlafaxine

Hoi allemaal,

Sinds januari dit jaar ben ik in behandeling voor wat mijn psycholoog gediagnostiseerd heeft als chronische depressie. Deze chronische depressie is waarschijnlijk ontstaan rond mijn 14e, ik ben inmiddels 23 jaar oud. Zoals wel meer mensen met een depressie heb ik niks om over te 'klagen': leuk huisje, goede baan, afgeronde HBO opleiding, goede band met familie, lieve vriend enzovoorts, om jullie even een kleine achtergrond over mijzelf te geven.

Als eerste kreeg ik door mijn huisarts citalopram voorgeschreven nadat ik bij haar aanklopte met alle depressieve klachten die ik over 9 jaar had opgebouwd. Hierbij had ik na 2 maanden nog steeds meer bijwerkingen dan positieve effecten. Vervolgens over gegaan op Venlafaxine, op aanraden van de psychiater bij wie ik toen voor het eerst kwam. Op dit moment slik ik al enige tijd 225 mg per dag. Na zo'n 5 weken leek dit een positief effect te hebben: mijn depressieve buien leken te stabiliseren en ik voelde me weer enigszins oke. Nu, sinds een week of 3, lijkt het weer slechter te gaan. Ik heb vreselijk veel huilbuien, ben constant moe doordat ik vreemde, levendige dromen heb (elke nacht) en dus vreselijk moe wakker word. Ik voel me continu waardeloos eigenlijk. Afgelopen week vrij gekregen van mijn werk om bij te komen/slapen in de hoop dat dat iets zou helpen. Maar nog steeds voel ik mij slecht.
Mijn vraag hierbij is, is het mogelijk om na enige tijd minder gevoelig te zijn voor Venlafaxine waardoor de dosis weer verder omhoog gebracht moet worden? Of heeft iemand hier enige tips/ervaringen over welke stappen ik verder kan ondernemen om mij weer iets beter te voelen? Op dit moment voelt het allemaal als ondraagbaar en heb ik er eigenlijk weinig zin meer in.

Ik hoop dat iemand een idee voor me heeft over hoe ik nu verder moet.

(Naast medicatie ben ik ook in therapie, ik loop bij een zeer prettige psychologe die cognitieve gedragstherapie en EMDR met mij doet. Alle medicatie is voorgeschreven door een psychiater.)

Reacties

Me123

Hi Djez, ik zie dat je dit al langere tijd geleden geschreven hebt. Inmiddels 3 jaar verder. Hoe gaat het met je? Ik ben nu 6 weken bezig met Venlafaxine en zit een week op 150 mg. Voel me nog niet goed. Heb je hoop voor mij?

NECUSE

Natuurlijk voel je je niet goed als je elke dag drugs gebruikt @me123. Dit is de waarheid, de realiteit, je kunt er niet aan ontsnappen met een pilletje aangezien het geen lichamelijke ziekte is. Neem rust voor jezelf en durf nee te zeggen, ook tegen je baas/werk alles. Je wilt beter worden? Stop met dingen tegen je zin in te doen en ga desnoods hele dagen, weken, maanden bank hangen. Who cares? Het helpt en is de enige manier om lichamelijk en mentaal tot rust te komen.

Door denderen als dat de psycholoog graag zal willwn maakt alles alleen maar erger

Het enige wat je voor je lichaam kunt doen is gezond eten en alle gifitige troep laten staan. Is niet zo moeilijk, maar je moet het in willen zien. Men weet niets over eten. Tip: vet verminderen in je dieet is slecht voor je.

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips