ADHD en ADD met Depressie

Depressie

ADHD en ADD met Depressie

Met deze combi leef ik al mijn hele leven (62) en ze komt wel vaker voor: ADHD/ADD met Depressie. Als je dan ook nog creatief en niet al te dom bent zijn de rapen gaar! Dan kan je dus heel erg hard, ook de verkeerde kant op!

Door de ADHD raak je uitgeput en dat is een ideale kweekgrond voor depressie.
Bekend is dat ADHD en ADD niet reageren op cognitieve gedragstherapie. Dat maakt de combi nogal stabiel de verkeerde kant op dus.

Een Beregoed nieuw boek over ADhD is het volgende:

"Opgeruimd leven met ADHD"

praktische organiseertips en -strategieen
Auteur: J. Kolberg Taal: Nederlands 21 reviews Stel een vraag E-mail deze pagina

Ik vind het zo goed omdat het op een heel erg praktisch niveau tips geeft die juist uitgaan van en ook gebruikmaken van de unieke eigenschappen van de ADHDer.

Een aanrader! gewoon op Bol.com en in de boekhandel.

Reacties

L

Persoonlijk vind ik add en adhd heel veel van elkaar verschillen maar dat is misschien mijn eigen opvatting. Ik zie dat het boek meer gericht is op adhd, is er ook een boek dat zich meer richt op add? Alvast bedankt voor de reactie.

Dipjes

Weet ik niet, voor mij is ADD vrijwel hetzelfde als adhd maar dan bij mensen met meer iq puntjes dus dat ziet er anders uit. Er zal best een boek zijn over add maar dat ken ik niet. Ik vond genoemd boek indrukwekkend praktisch en slim omdat het de gejaagdheid van de adhd er juist gebruikt om te sturen in plaats van te remmen. Dat is heel slim en creatief bedacht want remmen gaat toch niet. Ook concerta en ritalin werken op de interne harmonie en niet op het remmen.

Middelen die bij andere mensen remmen, zoals opiaten, slaan bij ons juist alle remmen los!

L

ik ben verbaasd dat je add hetzelfde ziet als adhd alleen dan met meer iq puntjes?!? Dan heb je je niet echt verdiept daarin en weet je al helemaal niet hoe het is aangezien je dan wel duidelijke verschillen zou merken...

Dipjes

Ik zei al het ziet er anders uit. De DSM laat add vallen als subcategorie onder ADHD

Ze zijn dus nauw verwant maar in sommige opzichten verschillend.
Maar dit item ben ik gestart om op dat boek te wijzen dat ik heel goed vind en op de combi add/adhd met depressie.ik ben er zelf pas op late keeftijd achter gekomen dat ik adhd moet hebben. Vaak wordt het niet herkend, zeker bij vrouwen niet. Add en adhd zijn brandstof voor depressie vanwege de uitputting.
Het heeft mij geholpen dat ik dat verband snapte.
Nu kan ik beter sturen en uitputting voorkomen

Janpietaardeklei

Ik kreeg meteen de stempel bipolair, maar soms geloof ik liever dat ik adhd heb en gevoelig ben voor depressies.

Stefanie Balk

Bekijk mijn website
Www.nsbalk.com voor gratis advies en coaching

inDepressie tipt

• Momenteel nog geen tips