inDepressie tipt

  • Momenteel nog geen tips

Zelfhulp

Voor zelfhulp bij een depressie, is het belangrijk dat u weet dat u niet schuldig bent aan de depressie.

U leert hierbij accepteren dat u een depressie heeft. U moet uzelf leren dat een depressie net zo makkelijk te krijgen is als bijvoorbeeld een lichamelijke ziekte als reuma, kanker of een andere ziekte. Wat we hiermee willen zeggen is dat het niet iets is wat u zelf maakt het is iets wat u krijgt.

Wij zullen u helpen de goede richting op te gaan voor zelfhulp. Stel uzelf deze vragen en beantwoord ze. Het beste is als u het voor uzelf allemaal opschrijft en dan beantwoord.

  • Wat voelt u nu op dit moment? Probeer het zo goed mogelijk voor uzelf te verwoorden.
  • Is er een probleem dat zich momenteel voor doet of een gebeurtenis waarop uw depressie een reactie kan zijn? Zo ja, wat is dat dan?
  • Is er iemand waarmee u goed kunt praten over uw depressie, en u uw ei kwijt zou kunnen? Praat met diegene.
  • Leer met uw depressie om te gaan en accepteer dat ook. Accepteer dat het niet iets vreemds is. Neem uw tijd. Accepteer uw situatie
  • Zorg voor regelmaat in uw leven. Eet driemaal daags. En ga op vaste tijden naar bed (normale tijden) en sta ook op vaste tijden op. Zorg dat u ongeveer 8 uurtjes slaap heeft.
  • Wat vindt u leuk om te doen. Wat laat u ontspannen en geeft u nog enig goed gevoel? Ga dat doen. Hou u daarmee bezig, in plaats van te zitten piekeren.
  • Sluit u niet af van de buitenwereld. Ga er iets vaker tussenuit. Ga een luchtje scheppen. Of een wandeling maken in het park.
  • Ga niet op vakantie of zoek geen uitweg om te vluchten. Van uw problemen komt u toch niet af door te vluchten. U neemt ze overal mee naartoe. Dus u zult niet genieten van uw vlucht.
  • Zorg ervoor dat u lichamelijk actief blijft. Ga een paar baantjes zwemmen, maak een buurtwandeling of een fietstocht. U zult merken dat het zeer heilzaam werkt.
  • Neem nog geen grote beslissingen die (meer) effect zullen hebben op uw leven, zoals verhuizen, scheiden, of ontslag nemen!
  • Zoek vooral geen rust of uitweg in drug of alcohol gebruik. Het maakt uw situatie alleen maar moeilijker, zwaarder en erger!
  • Probeer inzicht in de situatie te verkrijgen zodat u een eventuele volgende depressie kunt voorkomen. Psychologische begeleiding kan hierbij hulpzaam zijn.

Verder moet u uw depressie van u afschrijven, dit zal u opluchten en depressie lotgenoten zullen kunnen reageren op uw verhaal. Deze kunnen u helpen!