Blowen kan kans op depressie verhogen
Van de 16-jarige in Nederland heeft maar liefst 30% ooit hasj of wiet gebruikt, hiervan heeft 12% de afgelopen maand nog geblowd. Het is bekend dat vaak blowen (cannabisgebruik), de kans op een psychose en schizofrenie verhoogt. Het idee dat blowen (cannabisgebruik) kan leiden tot een depressie speelt al langere tijd maar het bewijs, ontstaan uit de onderzoeken was niet consistent genoeg om dit vast te stellen. De onderzoeker Roy Otten vermoed dat de resultaten niet consistent waren, omdat zijn voorgangers niet hebben gekeken naar de individuele -genetische- kwetsbaarheid voor een depressie. Zijn resultaten worden deze week gepubliceerd in het tijdschrift Addiction Biology.
Varianten van de gen
Vijf jaar lang verzamelde Roy Otten gegevens uit gezinnen met twee adolescente kinderen, de resultaten zijn gebaseerd op 428 gezinnen welke mee hebben gewerkt aan het onderzoek. De kinderen beantwoorde elk jaar verschillende vragen over onder andere hun gedrag en depressieve symptomen. Daarnaast werd bij de kinderen de variant van de 5-HTT (serotoninegen) vastgesteld. Jongeren met de variant van dit gen leidde het blowen tot een toename in hun depressie symptomen.
Canabis als zelfmedicatie
"Zelfs wanneer er rekening gehouden wordt met andere variabelen, zoals alcoholgebruik, opvoeding, rookgedrag, persoonlijkheid en hun sociale economische status blijft het effect overeind." aldus Roy Otten.
"Je zou nog kunnen denken dat jongeren met de aanleg voor depressie cannabis gebruiken als een vorm van zelfmedicatie, maar het onmiddellijke effect van cannabis mag dan prettig zijn, op langere termijn slaat het om en zien we dat cannabisgebruik zorgt voor een toename van depressieve symptomen bij jongeren met dit specifieke genotype." Anja van Kessel, Iris Roggema
- login of registeer u gratis om te reageren
inDepressieop
. U ook? Laat het weten!


Sowieso enkel bij VOLWASSENEN natuurlijk maar durf wel te stellen: wiet helpt bij veel mensen ook wel zeer goed tegen de bijwerkingen van de verschillende antidepressiva. Voor sommige mensen is het dus iig beter dan bijvoorbeeld Tranxene of Oxazepam. Dat zijn (behoorlijk verslavende!) harddrugs.
En 2 glaasjes wijn per dag kan overigens ook best gezond zijn. Maar op de 1 of andere manier wordt wiet altijd eerder in het verdomhoekje gezet en mag je in gezelschap natuurlijk geen joint opsteken, maar gezellig met zijn allen aan de hardrugs (alcohol) is geen probleem. Ook niet eens voor jongeren(vanaf 16). Dat is maatschappelijk geaccepteerd. Da's meten met dubbele maten m.i.?
Nicotine, caffeïne en alcohol zijn weliswaar ook harddrugs, maarja die zijn maatschappelijk geaccepteerd
Ben het wel eens met de stelling dat het voor sommige mensen, laat het de genetische/chemische samenstelling van iemand zijn, absoluut géén positief effect heeft en dat merkt iemand snel genoeg. En dan is verder gebruik ook zeker af te raden. Maar hoe groot is die groep mensen? Informatie in dit artikel is wel erg summier.
Boven dit artikel had ook kunnen staan: " 'Drank- opvoeding- rookgedrag- persoonlijkheid- sociale economische status' kan kans op depressie verhogen", want hoe is te meten in welke mate deze zaken wel of niet een rol spelen?