4. Een spirituele blik op depressie
Het bovenstaande is de visie vanuit de psychologie op depressie. Er is echter ook een andere invalshoek, namelijk de esoterische. Grondgevoel bij een depressie is bijna altijd een gevoel van gemis, van zinloosheid. Depressie ontstaat dan ook vaak naar aanleiding van een verlies. Maar vaak blijft het niet bij dat specifieke verlies, maar loopt op de achtergrond de gedachte mee: uiteindelijk gaat alles verloren, niets is blijvend, ook ikzelf niet. Een depressief gevoel, sommigen hebben dat als grondstemming, zonder dat er een direkte aanleiding hoeft te zijn, is vanuit spiritueel standpunt uiterst reëel. Religie wijst ons op het feit dat dit bestaan een ‘tranendal’ is. De oosterse wijsheid en bijv. ook de Course in Miracles ziet onze wereld zelfs als een illusie, een droom waaruit we kunnen ontwaken. (Ook het christendom kent dat: Paulus: ‘nu zien we nog door sluiers..’) We leven nu in een soort hypnose en we missen dus daadwerkelijk iets. En niet zomaar iets, maar het meest essentiële, onze verbinding met God, wat je misschien ook kunt vertalen als werkelijk contact met onze eigen ziel. De depressieve mens ervaart wellicht meer dan anderen, de leegheid van ons dagelijkse, wereldlijke bestaan. Zo gezien is depressie geen ziekte, maar een juist inzicht en kan het de invalshoek zijn om op zoek te gaan naar wat ons werkelijk bevredigt. Jezus: zoek eerst het koninkrijk en al het andere komt vanzelf; bouw U geen schatten op aarde, maar in de hemel.
5. Depressieve mensen zijn realisten
Mensen die licht depressief zijn hebben een reëlere kijk op hun eigen prestaties en mogelijkheden. Mensen die niet depressief zijn overschatten zichzelf en hun kansen op succes. Wel leidt een optimistische kijk tot meer geluk, een betere lichamelijke gezondheid en betere prestaties. (Dat laatste evenwel minder dan ze zelf denken).

Mooi geschreven en gezegd allemaal,maar ik ben er niet mee eens dat een depressie iets spiritieels mag zijn.
Iemand die gelooft kan depressief zijn,maar iemand die niet gelooft ook.
Depressie kan iedereen overkomen,rijk,arm ,gelovigen,niet gelovigen,heldere kijk op het leven noem verder maar op.
Liefs Merel.
ik heb zelfs ergens een stuk gelezen dat deze gevoelens(somber, angstig ) veroorzaakt worden door de stand van de planeten en er is ook heel veel zonneactiviteit de laatste maanden . Dit heeft gevolgen op de natuur (teveel regen en ergens anders droogte, vulkaanuitbarstingen, ed) en heeft ook invloed op hoe we ons voelen., slecht slapen, enz.
Tja ik geloof wel in God,doe er erg weinig mee ,maar geloof ook in meer; bijvoorbeeld moeder natuur en zoals Vika zegt ik geloof wel degelijk in de invloed van bijvoorbeeld de zon er zijn niet voor niets mensen die baat hebben bij lichtherapie met name vaak in de winterse maanden en zoals deze zomer was heeft dat wel degelijk zijn invloedt op de mens alleen het ontspannen wat we allemaal graag doen door een dagje uit; of dat nu het strand is,een pretpark of de natuur in trekken met het slechte weer komt het er nauwelijks van en dus is er letterlijk minder ontspanning dan we zouden willen.En diep in mijn hart vind ik de gedachte dat men meerdere levens heeft een mooi idee,wat je in het 1 verknalt hebt, kan in een ander leven juist je glorie wezen
Welke psycholoog heeft dit geschreven?
Fij dat je reageert Mascara, dat betekend dat jet het gelezen hebt. Helaas moet ik je teleurstellen, dit is niet door een psycholoog geschreven maar een stelling uit de psychologie.. En een stelling is altijd onderhevig aan discussie toch? En dat is het mooie eraan je hoeft het niet voor waar aan te nemen of zo, maar kunt er wel over nadenken en het jouwe eruit halen..
Groet
Puppy
Oké, Puppy, het is een stelling, dat klopt. Maar jij hebt het ergens vandaan. Jij hebt het gekopieerd ergens uit.
Daarnaast wil ik je er op wijzen dat "De Psychologie" niet bestaat , er zitten altijd mensen achter die iets beweren. En ik vraag me af welke psycholoog dit ooit heeft beweerd. Ook al is het een stelling, iemand heeft deze stelling ooit geponeerd en ik ben benieuwd wie. Er zijn namelijke heel veel psychologische stromingen, en ik wil wel even weten waar deze persoon vandaan komt. Er bestaat niet zoiets als: "de visie vanuit de psychologie op depressie"
Er zijn veel verschillende visies op depressie.....
Dus ik wil graag weten wie je citeert, of waar je het vandaan hebt.
Dank je.
groetjes, mascara
http://www.home.zonnet.nl/berhen/dep.htm