Hoi,
Mijn man is al meer dan 6 jaar depressief, heeft dit jarenlang ontkent door zijn kop in het zand te steken. Met hem was niets aan de hand! Sinds 1,5 jaar gaat hij om de drie maanden zélf naar een psycholoog (nadat ik daar zelf alleen heen was gegaan omdat het met de jongste en haar vader mis dreigde te lopen; ze was bang voor hem; hij legde/ legt iedereen hoge eisen op en vindt dat gewoon).
Ongeveer een jaar geleden slikte hij medicijnen en vond dat hij hiervan nog duffer en slaperiger werd en is dan ook op eigen houtje gestopt. Hij is nooit bij een psycholoog geweest, wel bij de huisarts (ongeveer 2 jaar geleden).
inds 6 keer gaan we nu samen naar relatietherapie. Ik mag niet langer voor hem zorgen: hij doet en deed nl. thuis absoluut niets. Bij de therapie probeert hij altijd over anderen te praten en dingen geflateerd te vertellen ( hij probeert de ander te imponeren met moeilijke woorden en uitspraken!).
Gaat bij thuiskomst op de bank liggen tv kijken om dan tenslotte in slaap te vallen. Zeer frusterend, want praten was/ is er niet bij. Er was immers niets aan de hand en als ik iets wilde bepraten werd hij boos en liep/ loopt dan weg.
Hij is een egoïst, moet altijd de afstandbediening controleren (zelfs als een van de kinderen tv keek, moest hij naar zijn eigen programma's kiken). Voor de buitenwacht doet hij alsof hij thuis helpt; bij een verjaardag gaat hij tergend langzaam vragen wat iemand wil drinken. Na een half uur heeft diegene dan vaak nog niets omdat hij met een van zijn ouders in gesprek is geraakt en het contact met de rest van de visite "kwijt'raakt.
Hij slaapt meer dan 12 uur per dag, werkt veel vanuit huis en gaat soms naar de zaak. Niemand weet daar (en mag dat te weten komen, dat hij depressief is). Hij is immers onfeilbaar en kan en weet alles.
Met vrienden is hij gezellig, maar thuis gaat de knop om en doet hij nukkig en knorrig tegen mij. Ik weet niet of ik de huidige situatie vol kan houden. Hij belooft van alles, maar komt niets na. Als ik vraag; wil je .. doen? Dan zegt hij "ja". Ik moet soms meer dan een jaar geduld hebben. Hij zegt dan; hoe vaker je iets vraagt, hoe meer een hekel ik er aan krijg.
Mijn gezin en eigen familie steunt me, zijn familie weet van niets (anders valt hij van zijn voetstuk!). Hij kan ontzettend driftig worden en is dan absoluut niet voor rede vatbaar. Communiceren met hem is dus nagenoeg onmogelijk. Gelukkig heb ik mijn werk, daar ga ik met heel veel plezier heen, wordt gewaardeerd en voel er me thuis.
Ik heb al vaker voorgesteld dat hij een tijdje ergens anders zou moeten gaan wonen, dan zou hij wel merken wat er thuis "vanzelf" allemaal gebeurt; de was, de afwas, opruimen etc. Hij zegt dan dat ik maar moet gaan en dat lukt niet omdat de financiële middelen daarvoor niet toe reikend zijn. Het schiet dus niets op!
#1 - Geplaatst op: do, 09/02/2012 - 22:01
Partner van depressieve man
login of registeer u gratis om te reageren
inDepressieop
. U ook? Laat het weten!

Hé juffrouwmerel,welkom hier.
Ik wil graag dat je je naam verandert op deze site
lijkt mij nogal verwarrend,want ik heet ook Merel.
Niet zo prettig om ook een juffrouwmerel hier te hebben.
Liefs van Merel
Hallo Juffrouw Merel,
Wat jammer dat je niet meer reakties hebt gekregen dan behalve één waarin gevraagd wordt je naam te veranderen.
Ik weet niet hoe het is om partner te zijn van een depressieve man. Ik ben zelf namelijk depressief. Een goede vriend van me is ook depressief en ik begrijp hem wel en hij mij ook.
En ja, Ik kan wel namens mezelf en hem zeggen, dat we ons voor de buitenwereld beter voor doen. Openlijk je depressie tonen is not done. En wat goed van hem dat hij nog kan werken. Ik denk dat thuis voor hem de plek is waar hij kan schuilen. Waar hij even niets hoeft.
Het is allemaal heel naar voor jou. Ik denk zelfs dat het voelt alsof je geen partner hebt, maar met een vreemde in huis woont en ik denk dat dat gevoel klopt. Hij is niet zichzelf en kan dat ook niet meer.
Ik wens je veel sterkte. Leef vooral gewoon je eigen leven voor zover dat mogelijk is.
groetjes, Mascara
Lieve Mascara,
Dank je voor je lieve reactie. Ik ben er heel erg blij mee. Je begrijpt mij helemaal en dat voelt top. Natuurlijk begrijpt mijn vriendin mij ook, maar die heeft ook haar eigen problemen dus daar wil ik niet te veel op leunen.
Mijn man doet zich altijd anders voor dan hij is, behalve bij zijn ouders. Die mogen van hem ook niets weten van de relatietherapie waar we nu samen naar toe gaan. Dat valt uiteraard niet mee want ook daar doet hij alsof ik dingen uit zijn verband trek en dingen verzin. Hij leeft echt in zijn eigen wereld.
Hij zegt dat hij het vol kan houden vanwege het rennen en het kaarten dat hij 1 a 2 keer in de week doet. Niemand, behalve de wederzijdse vrienden uit onze studententijd weet via hem van zijn toestand. Hij praat daar nooit (uit zichzelf) over! Als je het niet benoemt, is het er ook niet.
Ik leef inderdaad al jaren mijn eigen leven en dat gaat aardig. Zoals je begrijpt valt dat niet altijd mee.
Toen ik bij de therapie meldde dat ik op een site zat, reageerde hij: "daar weet ik niets van"! Natuurlijk niet, want dat is mijn ding en zijn reactie erop impliceert dat hij zou willen dat ik hem van alles op de hoogt houd of moet houden. Dat gaat het niet worden dus.
Ik leef voor mezelf, mijn kinderen en de kinderen op school. Daar en daarvan krijg ik waardering en dat wil ik ook graag.
Mijn eigen familie weet wel hoe het er met mij voorstaat en zij steunen mij met raad en daad. Ook daarvoor ben ik dankbaar. Zoals je misschien wel merkt zit ik slechts af en toe in een dip.
Ik wens jou heel veel sterkte met je depressie en hoop dat er iemand is, buiten je vriend om, waar je je hart kunt luchten en die je daadwerkelijk tot steun kan zijn.
Groetjes en het allerbeste.
JufMerel