hoi ik ben een vrouw van 31 jaar
en zit nogal in de knoop met mn gevoelens
zal t even uitleggen hier
in 2007 ben ik vanuit een angststoornis in een depressie geraakt heb daarvoor antidepresiva en cognitieve gedrags therapie gehad
naa ruim een jaar ben ik gestopt met de antidepresiva en de sessies van de therapie zaten erop omdat het goed ging en langere tijd er na ook
tot julie 2009 heb in mei van dat jaar een klaplong gehad waardoor ik weer wat angstiger werd en langzamerhand weer wat somberder werd
niet depresief zoals in 2007 maar nu vooral gewoon nergens geen zin in veel moe en vooral heel veel na denken en dan vooral over het feit dat ik echt bang ben om weer in een echte depressie te komen
nu vraag ik me af is het idd een (chronische) depressie wat ik nu ervaar of voel ik me zo omdat ik te bang ben om weer echt terug te vallen
ik weet het niet ik heb 3 kinderen en kan nog wel plezier met ze maken om een grappige opmerking kan ik nog net zo goed lachen mn alledaagse dingen doe ik ook nog alleen kost me moeite om er aan te beginnen als ik eenmaal bezig ben is het goed en heb ik nergens last van evenals ik visite heb heb ik er geen last als ik ga winkelen niet kan daar allemaal van genietten kort om gezegt ben ik bezig voel ik me goed en denk ik er niet eens na
maar zodra als ik op de stoel ga zitten heb ik er last van en komt dat nare gevoel en gedachten van somberheid weer te boven(meestal sochtend tot de middag en vanaf een uur of 3 ebben de sombere gevoelens af waardoor ik me van die tijd gewoon goed voel en daar doo meestal laat te bed ga juist om dat ik me zo goed voel) maar goed kan me niet heel de dag bezig houden met boodschappen doen en huishoudelijke taken want klaar is klaar er zijn ook wel dagen dat ik bijn niks doe omdat ik me er gewoon niet toe kan zetten
ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden zal ik dan toch een chronische depressie hebben of heb ik deze depresieve gevoelens omdat ik zo beng ben om het weer te krijgen
hoop dat jullie je mening willen geven
misschien is mijn verhaal niet helemaal duidelijk als je vragen hebt stel ze maar probeer dan zo duidelijk mogelijk andwoord te geven
groetjes b

Hallo Ridydj.
Ik ben geen psychiater, dus kan ik ook niet vaststellen dat je lijdt aan een chronische depressie, maar wat wel heel herkenbaar is, is de 'angst voor de angst' , bang zijn dat het weer zal gebeuren en dat kan je ook heel wankel maken.
Als je merkt dat je weer een terugval hebt, wat vaak voorkomt, zou ik overwegen om iedergeval een consult aan te vragen bij je oude behandelaar. Succes!