Hallo, ik ben Frank. 43 jaar en sinds lange tijd licht tot matig depressief (zolang ik me kan herinneren). Ik heb mij hier altijd redelijk doorheen weten te slaan maar sinds 2 maanden is het uit met mijn partner. We hadden 3 jaar geleden een huis samen gekocht en de toekomst leek zo mooi. Maar na 7 jaar was het over. Door haar bindingsproblemen en mijn depressies ging het gewoon niet meer. Na het uitmaken ging ik me allemaal dingen realiseren en werd erg depressief en onrustig. Ik heb zelfs een paar keer de zelfmoordlijn gebeld omdat ik voor mijn gevoel gek aan het worden was. Op aandringen van deze lijn ben ik uiteindelijk bij de psychiater terecht gekomen, lang zitten praten en deze kwam tot de conclusie dat ik in een zware depressie zit. Ik zit nu 2 maanden aan de medicatie (sertraline) maar ik merk er nog weinig van. Ons huis was snel verkocht, 1 maand, hebben we mazzel mee gehad. Maar nu komt het volgende, we wonen nu nog samen maar over ongeveer 1 maand moet ik weer alleen gaan wonen en ik zie daar zo erg tegenop. Ik heb wekelijks hele zware depressieve buien waar ik zonder hulp van vrienden en hulpverleners niet uitkom. Ik ben bang dat ik in een negatieve spiraal terecht kom en mezelf wat aan ga doen. Ik heb al wat zitten spitten op dit forum maar weet iemand of er ook mogelijkheden zijn voor een soort opvang waar je onder begeleiding of zoiets je depressie kan overwinnen ? Of misschien een praatgroep of iets dergelijks ?
Sorry voor dit misschien wat warrige verhaal maar ik ben normaal niet zo'n schrijver !
Alvast bedankt dat jullie de moeite hebben genomen dit te lezen..
Groeten, Frank

Hoi Stardust, bedankt voor je antwoord. Zit soms wel te denken aan een vrijwillige opname, maar mijn vraag is of het wel 'erg' genoeg is met me. Moeilijk om in te schatten, weet ook helemaal niet wat zo'n vrijwillige opname inhoud. Ga maar eens speuren hier..
Gr frank
Hoi Frank,
sombere toestand inderdaad en met zo'n vooruitzicht...
Je hebt echt goede hulpverlening nodig. Ik heb een periode een BOR-regeling gehad bij de GGZ. Bed op recept, betekent dat. Dat hield in, dat als het kritiek werd bij mij, ik naar de kliniek kon bellen en voor een (van tevoren) bepaalde tijd opgenomen werd. Bij de meeste mensen was dat slechts 24 uur, maar het kon per persoon verschillen.
Je moet je aanmelden bij een hulpverlenersinstantie, bijv. GGZ of wat er bij jou ook is. Uitsluitend 1 x per 6 weken (voorbeeld) naar een psychiater helpt niet. Het is goed als er bij jouw een degelijke diagnose wordt gesteld en je daarvoor een gerichte behandeling krijgt. Het is vaak een hele weg en duurt vrij lang voor je de juiste hulpverlening hebt gevonden. Voor een acute hulpvraag moet je inderdaad bij je huisarts zijn, die je kan doorverwijzen naar een crisisdienst. Helaas heb ik daar niet veel goede ervaring mee, maar dat scheelt per persoon. De meeste instanties gaan niet zo snel over op opname, is mijn ervaring. Maar er zijn beslist mogelijkheden om voor crisisopname in aanmerking te kunnen komen. Het is alleen geen goede zaak (vind ik) als je het tot een crisis moet laten komen om er voor in aanmerking te kunnen komen. Dat kan beter via een behandelaar lopen, waarbij jouw situatie bekend is.
Ik hoop dat je hier iets verder mee kunt komen, maar nogmaals je krijgt het niet zonder slag of stoot in je schoot geworpen, maar moet ervoor vechten.
Heel veel sterkte en wellicht tot schrijfs.
Groeten van Marianne
Hoi Marianne, zeer veel dank voor je lange mail. Kan ik wel weer wat mee. Ik zit nu bij de GGZ in amstelveen, op zich een goede instelling maar wel zeer formeel. Ik denk ook niet dat ik me wil laten opnemen, vind dat wel erg heftig ! Zit wel te zoeken op een soort van retraitre ofzo nadat ik uit huis ga. Ik bedoel eigenlijk, ik red mezelf wel, alleen wil in niet meteen alleen zijn.
Ik zou willen dat ik (desnoods betaald) onder begeleiding van mensen de zaken kan gaan verwerken. Maximaal een week/2 weken ofzo. Heb al zitten googlen maar kan weinig vinden. Wel een kliniek van het Jellinek op Curacao. Maar goed, dat kan ik niet betalen
(ziet er trouwens wel erg tof uit).
Groetjes, Frank
ik ken ook een kliniek in
limburg waar je zes weken lang kunt verblijven en veel behandeling krijgt. Schijnt erg goed te zijn maar kost ook erg veel als je niet de goede zorgverzekering hebt.
Welke kliniek is dat ? Weet je dat nog ?
Ik heb het even opgezocht, hier de link www.u-center.nl/home/welkom
Het ziet er erg aantrekkelijk uit, maar nogmaals 't is een kwestie van geld.
Hoop dat je er iets mee kunt.
Groet, Marianne
Er zijn trouwens ook rusthuizen, oa een in Wolfheze ik moet daar ook ergens gegevens over hebben. Ik ga voor je zoeken.
Hier de link voor het rusthuis in Wolfheze www.degelderseroos.nl/
Hoi Marianne, die eerste is inderdaad veels te duur. Dat rusthuis ga ik eens ff checken !! Heel veel dank voor de moeite ! Ik laat wel weten hier wat ik ga doen...
Groeten Frank
veel sterkte in je zoektocht naar de gepaste hulp.
aangezien dat ik hier merk dat je nogal een vechtertje bent hoop ik dat je snel deze zware tijd achter je laat.
groetjes
Hoi Frank,
Succes met je zoektocht!Lijkt me een hele stap en kan me voorstellen dat je die nu even niet alleen wil maken .hoop dat je gauw wat geschikts vindt!
Groet,
Elfje
Lieve mensen, bedankt voor jullie steun..
Ik ga (denk ik want ik ben nog niet 100 procent zeker) gewoon het diepe inspringen ! Moet gewoon door die zure appel heen... Mede met steun van mijn vrienden.. Het is gewoon niet anders.
Mocht het niet goed gaan kan ik alsnog hulp gaan zoeken.
Nogmaals bedankt en ik hou jullie wel op de hoogte over mijn ervaringen.
Groeten, frank
Hallo Frank,
De kans dat je in een negatieve spiraal terecht komt als je partner het huis verlaat is reƫel. Vaak worden we nog net overeind gehouden door de structuren, patronen en zekerheden buiten ons. Aangezien je altijd al somber bent geweest en nu een serieuze depressie aan het ontwikkelen bent vind ik reden genoeg om wel externe hulp in te schakelen. Je kunt ook met je psychiater kijken of andere medicatie wel beter aanslaat, want een meerderheid van de mensen krijgt verkeerde medicatie voorgeschreven. De ene anti- depressiva is de andere niet en hebben wisselende uitwerkingen. Ik zou daar eerst eens naar kijken en stap voor stap de mogelijkheden afvinken. Gevoelens van onthechting en veiligheid worden extra vergroot als je niemand in de buurt hebt, onderschat dat niet! Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Vrijwillige opname betekend dat je je zelf aanmeld en weer weg kan gaan wanneer jij dat wilt. Ook mogen ze dan geen dwangmiddelen inzetten om je te behandelen. Bij een gedwongen opname hebben ze een gerechtelijke machtiging nodig, wat meestal gebeurd in de gevallen die een ernstig gevaar vormen voor henzelf en hun omgeving, en mogen ze dwangmiddelen inzetten om je te behandelen.
Hallo Double D, bedankt voor je advies.. Ga het uitprinten en meenemen naar mijn psych. Het kan bij mij 2 kanten op gaan, of heel goed of heel slecht. Volgende week moet ik mijn huis uit en maandag naar de psych, ga wel een plan met haar opstellen...
Wilde jullie ff laten weten dat het wat beter met me gaat. woon tijdelijk bij mijn ouders en die zijn een goede steun voor me. Langzaam krabbel ik wat omhoog. Hopelijk is het een stijgende lijn. Bedankt voor jullie adviezen in ieder geval !!
Gr frank