Na een aantal jaren alleen lexapro te hebben genomen, heeft mijn psychiater nu de volgende combinatie voorgeschreven. Ik ga nu voorlopig starten met 10 mg lexapro samen met seroquel 25 mg en wellbutrin (oftewel bupropion) 150 mg.
Ik ben heel erg benieuwd of hier meer ervaringen zijn met deze combinatie.
Ik weet wel dat seroquel ook geindiceerd is bij psychoses/schizofrenie, maar dat is bij mij niet van toepassing. Ik heb 'slechts' de diagnose ernstige depressie. Volgens mijn psych zijn er hoopgevende, nog vrij nieuwe onderzoeken naar de combinatie escitalopram en bupropion.
Wie kan er uit eigen ervaring iets over zeggen??
groetjes, letty
#1 - Geplaatst op: vr, 13/05/2011 - 21:54
Combinatie lexapro, seroquel en wellbutrin
login of registeer u gratis om te reageren
inDepressieop
. U ook? Laat het weten!

Hoi Letty,
Sorry, maar ik heb met geen van deze medicijnen ervaring. Misschien een ander op deze site. Ben wel benieuwd hoe jou ervaring over een poosje is met deze combi. Liefs, Megan
Hallo Letty,
Toevallig kwam ik jou 'tegen', en inmiddels slik je al een maand of 2 je nieuwe medicatie.
Ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaringen. Ikzelf slik inmiddels 5 maanden Lexapro, de eerste paar maanden samen met Seroquel 25 en Seroquel XR 150, deze laatste beviel niet goed, ik had erg veel bijwerkingen. Sinds gisteren slik ik daarvoor in de plaats Wellbutrin XR 150, dus we zitten met dezelfde combinatie medicijnen. Heb jij nog contact gehad met ervaringsdeskundigen? Ook daar ben ik benieuwd naar.
Ik hoop van je te horen, en het liefst hoor ik dan dat het HEEEEL goed werkt! Tot nu toe hebben de medicijnen mij nog niet veel goeds gedaan, dus wie weet?
Veel groetjes,
Gerda
hoi Gerda, na de eerste week was ik al gestopt met de seroquel. Die had ik toch alleen maar er bij om makkelijker in slaap te vallen.
. Dit kwam duidelijk door de bupropion. Maar ook dat ging vanzelf weer over en voel me er nog steeds goed bij! En eigenlijk nog een 'bijwerking': mijn libido is een stuk verbeterd
Bij het googlen zie ik dat dit een positieve bijwerking kan zijn van wellbutrin. Mooi meegenomen dan.
Ik heb lexapro 10mg, ik weet niet welke dosering jij hebt? Verder kan ik alleen uit eigen ervaring spreken, ik heb van anderen jammer genoeg geen reacties gehad.
Ik moet er ook bij zeggen dat net 2 dagen voordat ik met deze combinatie begon, mijn depressie als vanzelf ineens een heel stuk leek op te klaren. Maar sinds het gebruik erg positief. Heb zelf wel het idee dat dit me beter helpt dan lexapro 10/15 mg alleen. Slechts 1 tijdelijke bijwerking gehad, de eerste week. Ik voelde me super opgefokt (fysiek dan
Ik hoop dat je hier wat aan had. Maar hou me/ons allen ook op de hoogte van jouw toekomstige ervaringen. Ben erg benieuwd. En oh ja, sterkte en succes he! Groetjes, Letty
Hoi Letty,
Dankjewel voor je reactie! Wat ontzettend fijn dat je je nu een stuk beter voelt.
Ik heb in de laatste maanden ook 2 keer een dag gehad dat het leek alsof de depressie als sneeuw voor de zon verdwenen was, maar helaas, het duurde maar 1 dag.....
Het doet me goed om te horen dat jij toch een beetje soorgelijke ervaring hebt, en je je nu een stuk beter voelt.
Hoe lang duurde het voor je het gevoel had dat de wellbutrin begon te werken?
En heb jij de afgelopen jaren alleen maar lexapro geslikt?
Mijn AD story in het kort: 18 jaar geleden na overspannenheid depressief geraakt.
Psychiater heeft mij Prozac voorgeschreven, toen nog maar heel kort op de markt.
Voor mij is dat een wondermiddel geweest. In die 18 jaar 2x proberen af te bouwen, maar na een paar weken viel ik weer in een diepe kuil, dus levenslang Prozac, mijn lijf nam de serotoninehuishouding niet over. Nu ik terugkijk is het een aaantal jaren geleden al begonnen dat dat ik me steeds minder goed voelde. Het is zo'n sluipend proces, ik had het niet echt in de gaten.
In november ben ik gestopt met roken, liever gezegd 'was', en een paar weken later was de depressie een feit. Schijnt vaker te gebeuren bij mensen die een 'depressief' verleden hebben, maar ik was aan de Prozac, die had dat m.i. op moeten vangen.
In januari naar de huisarts geweest: Prozac afbouwen, Nortrilen voorgeschreven, geen resultaat.
2 maanden later: Nortrilen afbouwen, Valdoxan voorgeschreven, geen resultaat.
Via een omweg ben ik bij een psychiater terechtgekomen (huisarts wilde mij niet doorsturen), en zij kon mij haarfijn uitleggen waarom die 2 middelen bij mijn nooit zouden werken. Ook heeft ze mijn vermoeden bevestigd, dat het inderdaad voorkomt dat Prozac onder invloed van diep aangrijpende gebeurtenissen in je leven, OF onder invloed van de overgang (ik ben 57), OF door verandering van merk, wat inderdaad in het veleden gebeurd is. Ik kreeg Fluoxetine i.p.v. Prozac, werkt precies hetzelfde zegt men, maar in haar praktijk had ze voorbeelden te over dat dit niet altijd waar hoeft te zijn, en dat geldt ook voor andere AD's.
Alle 3 de items waren op mij van toepassing, en ze heeft me toen lexapro 10 mg. voorgeschreven, samen met Seroquel 25 (omdat ik inderdaad moeilijk sliep). Later is daar Seroquel XR 50 mg. bijgekomen, die is een aantal weken later verhoogd tot 150 mg. en de Lexapro tot 15 mg.
Zoals ik al schreef: de Seroquel beviel heel slecht, veel maagpijn, pijn op de borst, heeeeeel veel slaap, ik sliep een uurtje of 11 per nacht. Dat lijkt prettig, dan duurt de dag tenminste niet zo lang, maar ik stond verschrikkelijk beroerd op, en dat duurde een groot deel van de dag.
Al die 5 maanden dat ik nu bezig ben, heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik maar enig positief resultaat bereikt heb. Natuurlijk is niet elke dag even zwart, maar lichter dan donkergrijs wordt het (nog) niet.
Ik slik nu 2 dagen de Wellbutrin, voel me af en toe wat misselijk en een beetje raar in mijn hoofd, verder valt het wel mee met de bijwerkingen.
Voor de zoveelste keer probeer ik te hopen dat er nu WEL iets gaat werken, en nogmaals: het doet me goed dat jij er zo'n baat bij hebt, EN dat je psych goede ervaringen met deze combinatie heeft!
Ik hoop voor jou dat het zo blijft, IK trek me hier in ieder geval aan op.....
Veel groetjes,
Gerda
Hallo allen,
Ik ben nieuw op deze site dus het is nog wat uitzoeken allemaal. Op dit onderwerp wil ik wel meteen reageren. Ik neem niet precies dezelfde combinatie maar wel een vergelijkbaar. Als AD neem ik 225 mg Efexor gecombineerd met 300 mg Wellbutrin. Waarschijnlijk komt daar ook nog een lage dosis Abilify bij, een antipsychoticum dat de werking van de Ad's zou versterken. Maar zover ben ik dus nog niet. Ben sinds twee dagen van 150 mg Wellbutrin naar 300 mg gestegen maar voel me daar niet helemaal okee bij. Dwaas, het lijkt alsof mijn hersenen op een vertraagd tempo werken, ik heb problemen met het focussen van mijn ogen, vooral op de computer en bij het lezen, zweetaanvallen en misselijk. Bij het opstarten van Wellbutrin had ik nergens last van maar met de dosis op te hogen loopt het niet zoals gewenst. Maar ik bijt door. Ik ben zeer tevreden over het medicijn en de combinatie dus vind het de moeite nu door te zetten omdat ik geloof dat volledig herstel dan misschien wel mogelijk is. Heb wel een beetje angst om ook nog een Abilify toe te gaan voegen. Heb nog nooit een antipsychoticum genomen en lees de vreselijkste bijwerkingen. Ik ben daar, afhankelijk van het product, erg gevoelig voor. Lexapro, Serlain en paroxitine hadden bij mij een tegengestelde werking. Echt een vreselijke ervaring, alsof ik compleet 'gek' werd.
Ben benieuwd naar anderen hun ervaringen, vooral dan met Wellbutrin en Abilify als combinatie.
Veel sterkte voor iedereen.
Hallo!
Ongeveer drie maanden geleden ben ik begonnen met het slikken van Lexapro 10mg. Dit is mij aangeraden door mijn psyiather aangezien ik sinds mijn 11e last heb van angstklachten over de dood en moord (ik ben nu 19). Ik was op de hoogte dat het nemen van deze medicijnen de eerste maand mijn klachten zouden toenemen en kon ik mij depressief voelen. Dit was voor mij een zeer nare maand want ik wou niet meer uit mijn bed komen, ik ging niet meer naar school aangezien ik de drang daarvoor niet meer had, mijn vrienden en werk zei ik af en kon ik me niet meer concentreren op mijn huiswerk, maar ik ben er alsnog doorheen gekomen. Twee maanden later was ik twee dagen lang mijn medicijnen vergeten te slikken. Ik dacht dat het niet zo erg kon zijn en vervolgde de procedure, daarna kwam alles wat ik de eerste maand voelde terug (hier heb ik enorm spijt van gekregen). In deze drie maanden mocht ik me wel enorm k*t voelen maar mijn klachten waren tenminste wel weg, nog wel aanwezig maar ik werd niet meer schreeuwend wakker of het krijgen van aanvallen op openbare plekken. Mijn pysiather heeft om die reden mij de medicijn Wellbutrin 150 mg samen bij mijn Lexapro 10 mg gegeven. Nu slik ik deze medicijnen al twee weken maar ik merk nu alweer dat al mijn angsten 10x erger terug komen. Ik kan me daarnaast wel weer concentreren op schoolwerk en ik blijf niet meer in bed liggen (dat is het enige positieve eraan) Ik zou graag van jullie weten of jullie deze symptomen kennen en deze met mij willen delen want ik sta nu in een positie dat ik niet meer weet of ik moet stoppen met Wellbutrin of moet doorgaan en hopen dat het beter wordt.
Groetjes,
Crisje