19 reacties / 0 door jouw ongelezen
Laatste reactie
#1 - Geplaatst op: do, 31/03/2011 - 12:21
afbeelding van kimmik

Mirtazapine 30 mg

Ik slik nu ruim drie kwart jaar Mirtazapine 30 mg (na eerst Paroxetine en Sertraline te hebben geprobeerd)
Graag zou ik van anderen willen horen wat hun ervaringen zijn met deze medicatie en de bijwerkingen ervan.

#2 - Geplaatst op: do, 31/03/2011 - 14:07
afbeelding van megan

Hoi Kimmik,
Het verbeterde wel mijn gevoel, maar ik werd er erg moe van en had gewichtstoename, zo'n 2-3kilo p.maand. Ik ben er mee gestopt en had meer energie. Kan ook makkelijker mijn bed uit komen nu omdat ik niet meer zo intens moe ben van de medicijnen. Hoe is jouw ervaring met dit medicijn? Gr. Megan

#3 - Geplaatst op: do, 31/03/2011 - 14:49
afbeelding van kimmik

Hoi Megan,
Het verbeterde ook mijn gevoel, maar ik ben ook wel een beetje mat, en vooral afgevlakt qua emoties.
Ik ben de hele dag door een beetje suf, ik heb zware benen en ik ben ruim 10 kilo zwaarder geworden. Groetjes Kim

#4 - Geplaatst op: do, 31/03/2011 - 15:09
afbeelding van megan

Hoi Kim,
Dan heb je net zulke bijwerkingen als ik had. Ik moet zeggen dat ik nog steeds wel mat en afgevlakt ben qua emoties. Dat is best vervelend, maar van de andere kant voel ik nu ook minder verdriet. Wat ik heel erg vond was dat suffe gevoel en die zware benen. Alleen al als ik dacht dat ik iets moest doen, was ik al moe en als het niet noodzakelijk was dan liet ik het ook maar. Kon ook echt s'morgen mijn bed vaak niet uitkomen, zooo moe. En het zwaarder worden, was voor mij toch wel DE reden om er mee te stoppen omdat ik al overgewicht van mezelf heb.
Groetjes, Megan

#5 - Geplaatst op: do, 31/03/2011 - 21:35
afbeelding van Merel

Hoi Kim,Ja.die Mirtazapine heb ik ook een tijdje geslikt.Ik had hier geen goeie ervaringen mee.Ik was erg moe,afgevlakt en had veel last van huiduitslag door deze medicijnen.Ik bleef slapen.Niet zo'n fijn idee,als je al moeite heb om je bed uit te komen s 'morgens.Ik ben er daarom mee gestopt.Net als Megan.
Liefs van Merel.

#6 - Geplaatst op: zo, 03/04/2011 - 19:50
afbeelding van kimmik

Hoi Merel, ik kom gewoon gruwelijk veel aan, en dat maakt me dan weer extreem onzeker terwijl ik me al niet goed voel. Mijn zelfbeeld is al enorm laag.... eind deze maand heb ik weer een afspraak met mijn psychiater om te praten over de medicatie. Dank jullie wel Merel en Megan! Liefs Kim

#7 - Geplaatst op: zo, 03/04/2011 - 23:37
afbeelding van Franco

Hallo, slik nu 2 weken Mirtazapine; eerste dagen ben je een zombie en daarna
gaat het beter, meer rust en goed slapen en nauwelijks bijwerkingen.

#8 - Geplaatst op: ma, 04/04/2011 - 21:03
afbeelding van Johhny

Ik slik 45 MG al 2 jaar en met het trachten hier mee te stoppen ontzettende afkick verschijnselen, ben het weer gaan slikken.

#9 - Geplaatst op: za, 16/04/2011 - 20:13
afbeelding van Dreamer

Ik ben er vrij snel mee gestopt wegens het gewichtstoename. Zit sindsdien aan de efexor 75 mg

#10 - Geplaatst op: za, 16/04/2011 - 21:48
afbeelding van Franco

Hoi; ben nu overgegaan naar een halve per dag omdat een volle dosis
te zwaar voor mij was! Maar nog steeds een goede nachtrust en nauwelijks
bijwerkingen, Groeten.

#11 - Geplaatst op: do, 02/06/2011 - 23:24
afbeelding van wanderer

Hallo Allemaal, mensen met zelfde problemen en misschien tips ! Sinds anderhalf jaar gebruik ik mirtazapine, en moet zeggen dat qua neerslachtigheid het een zekere verlichting geeft, Wat ik nu na langer gebruik wel duidelijk merk is een duidelijke "vlakheid" iaw geen hooglopende emoties meer ! Ik voel me gewoon niet meer zo down.
Wat me echter steeds grotere zorgen baart is de gewichtstoename ! ik ben nu in 18 maand tijd maar liefst 16 kilo aangekomen, Ik vind het steeds moeilijker hiermee om te gaan. Het begint een probleem op zich te worden, mede doordat ik er alles aan doe af te vallen (dieten geen probleem door weinig eetlust) maar val geen mieter af !

Zijn er meer mensen die door middel van het medicijn Mirtazapine hun leven aardig op de rit hebben gekregen, maar door de blijkbaar niet te stuiten gewichtstoename toch dreigen te struikelen ?

Kijk erg uit naar reacties, ----------------- I can resist everything --------- but temptation ! ---------

#12 - Geplaatst op: za, 04/06/2011 - 21:46
afbeelding van megan

Ik ben gestopt met de mirtazapine vanwege het toenemende gewicht. Ben overgestapt op venlafaxine en kom daar (nog) niet van aan. Heb ook verminderde eetlust met dit medicijn en hoop eigenlijk iets af te vallen. Ik weet dat dit geen antwoord op je vraag is. Maar ik wilde dit toch graag even laten weten aan je.
Sterkte, Megan

#13 - Geplaatst op: wo, 02/11/2011 - 15:44
afbeelding van Charybdis

Ik zie dat het een oud item is, maar wou er toch nog iets over zeggen/vragen..
Ik slik sinds 5 weken citalopram. Heb het gevoel dat ik me er iets minder somber door voel (al vind ik dat moeilijk om echt te kunnen vaststellen), maar ik slaap er enorm slecht door. Nou sliep ik door de depressie al slecht, maar het slaappatroon veranderde met het slikken van de citalopram. Mijn psychiater heeft daarom besloten om me er mirtazapine 15mg voor de nacht bij te geven. Ik slik nu dus citalopram én mirtazapine. Heeft iemand ervaringen met deze combinatie (of andere combinaties met mirtazapine). En zijn de bijwerkingen hetzelfde als je meerdere SSRI's slikt? Ik slaap beter sinds de start van de mirtazapine, de bijwerking 'sufheid' is voor mij dus (nog) wel positief. Alleen op gewichtstoename zit ik absoluut niet te wachten...

#14 - Geplaatst op: vr, 11/11/2011 - 15:58
afbeelding van Liesanne

Ik slik al 3 jaar mirtazapine en citalopram. Ook ik twijfel aan de werking van citalopram en wil bij de volgende stoppoging dit als eerste afbouwen. Ik ben wel in gewicht aangekomen door mirtazpine en dat vind ik jammer, maar verder is het voor mij een prima medicijn. Alleen lijkt het erg moeilijk om ermee te stoppen en bij 2 antidepressiva wordt dit nog lastiger.... weet niet of ik erg nog aan zou beginnen als ik dit van tevoren had geweten. Overigens is Mirtazaine geen SSRI, maar een NaSSA (noradrenergic and specific serotonergic antidepressant).

#15 - Geplaatst op: vr, 11/11/2011 - 15:58
afbeelding van Liesanne

Ik slik al 3 jaar mirtazapine en citalopram. Ook ik twijfel aan de werking van citalopram en wil bij de volgende stoppoging dit als eerste afbouwen. Ik ben wel in gewicht aangekomen door mirtazpine en dat vind ik jammer, maar verder is het voor mij een prima medicijn. Alleen lijkt het erg moeilijk om ermee te stoppen en bij 2 antidepressiva wordt dit nog lastiger.... weet niet of ik erg nog aan zou beginnen als ik dit van tevoren had geweten. Overigens is Mirtazaine geen SSRI, maar een NaSSA (noradrenergic and specific serotonergic antidepressant).

#16 - Geplaatst op: di, 14/02/2012 - 22:05
afbeelding van Franco

Goede slapen verdwijnt na meer dan 1 jaar slikken, minderen gaat moeilijk want je zou zeggen
je komt er moeilijk vanaf.

#17 - Geplaatst op: wo, 07/03/2012 - 20:41
afbeelding van Marcel01

Ik slik nu bijna 2 maanden 30mg Mirtazapine, en tot dusver bevalt het mij wel. Ja, ik ben wat moeier, beetje suffig soms, wat meer emotioneel afgevlakt, slapen gaat iets minder goed, vooral de dromen zijn vreemd en een lichte gewichts toename, maar dat is niet erg bij mij; ik kan het hebben. Wat ik wel erg vreemd vondt; ik had eerst 15mg van leverancier Sandoz, daarna kreeg ik de 30mg van leverancier Aurobindo. Nou, daar kreeg ik dus weer zware gedachten van ! Gauw mee gestopt en 2 x 15mg van de Sandoz gaan slikken en ik kan het iedereen aanbevelen.
Mijn psychiater adviseerd; nog 6 a 9 maanden mee doorgaan.
We zullen zien.

#18 - Geplaatst op: za, 31/03/2012 - 15:00
afbeelding van elientje32

hallo, ik ben ruim 2 jaar aan de mirtazepine en er nu aan toe om te stoppen!! dit ivm met het overgewicht! heb daarnaast ook zyprexa gehad en daar nu ruim een mnd van af en bevalt me goed. ben vorige week begonnen te minderen met mirtazepine ik neem 1 dag een halve van 7,5 mg en 2 dgn niks en gaat me heel goed af heb geen last van ontwenning. heb in t begin ook geen bijwerkingen gehad dus daarom denk ik ook geen ontwenning! ik slaap zelfs beter en meer energie op de dagen dat ik niks inneem! en het overgewicht komt niet zozeer door de toename van eetlust maar door t vasthouden van vocht,ik ben namelijk niet meer gaan eten sinds ik medicijnen heb!

#19 - Geplaatst op: zo, 22/04/2012 - 14:42
afbeelding van Steven

Ik gebruik nu ca. 4 maanden Mirtazapine. Daarnaast gebruik ik ook Citalopram al jaren.
Omdat de Citalopram wel iets goed doet voor me, maar niet genoeg, ben ik met Mirtazapine begonnen.
In het begin was ik zo suf als een konijntje en had iid ook moeie benen.
Maar deze bijwerkingen verdwenen na enkele weken. Over de werking ben ik erg tevreden, ik voel me eigenlijk erg goed de laatste maanden. Beter dan ik me met allerlei andere AD ooit heb gevoeld. En ik heb de hele lijst AD's wel geprobeerd.
Jammer dat ik er zo van aankom, ben nu toch zo'n slordige 14 kg zwaarder. Das niet niks...
Als andere AD's niet aanslaan is deze zeker het proberen waard.

login of registeer u gratis om te reageren

inDepressieop. U ook? Laat het weten!