Als psycholoog zijnde leek het mij wel nuttig om tips en oefeningen die ik in mijn praktijk gebruik met jullie te delen.
De eerste oefening "optimistisch leren denken" komt uit de positieve psychologie. Deze staat op de tips en oefeningen pagina van mijn website. De 2de oefening "de 3 tevredenheidsvragen" uit de oplossingsgerichte therapie voor het verminderen van depressieve gevoelens en gedachten. Deze oefening geef ik standaard mee aan depressieve cliënten. Na 2 a 3 weken merk ik echt een verschil!!
Hieronder de uitleg over de achtergrond van de tevredenheidsvragen (op wat voor manier het werkt en bij kan dragen tot herstel).
Ga naar mijn website voor de complete versie (de 3 tevredenheidsvragen staan daar).
http://psycholoog-bussum.nl/Tips-en-oefeningen.html
Indien er vragen/opmerkingen zijn...Ik beantwoord ze graag.
Houd de titel "Tips en oefeningen" in de gaten....want ik zal binnenkort meer posten.
Wat je aandacht geeft wordt groter: de 3 tevredenheidsvragen
In de methode van ‘de drie tevredenheidsvragen’ wordt gedurende drie weken de aandacht bewust gericht op positieve informatie. Je richt je aandacht op wat er, ondanks alle problemen, wél goed gaat en wat je zeker wilt behouden. Het effect hiervan is bewuste stimulering van de linker prerefrontale cortex. Dit leidt tot verlichting van depressieve en/of negatieve gevoelens en gedachten, letterlijk door toename van positieve gevoelens en gedachten. Voor wat betreft de wetmatigheid: “Alles wat je aandacht geeft, wordt groter” leiden positieve gedachten tot meer positieve stofjes (dopamine, serotonine), waardoor je je beter gaat voelen. Je verlegt bewust de aandacht van ‘rechts’ naar ‘links’, waarmee je jouw eigen aandacht voor oplossingen en alternatieven in je dagelijks leven vergroot.
Vriendelijke groet,
Luchie Klein Twennaar
Psycholoog Bussum
http://psycholoog-bussum.nl

Beste Josephine,
Jammer dat het "positief denken" je weer depressief heeft gemaakt. Het kan me dan ook voorstellen dat je anderen hiervoor wilt waarschuwen. Een terugval krijgen terwijl je een therapie volgt veranderd natuurlijk wel hoe je naar zo´n therapie kijkt. Een persoon die weer depressief raakt terwijl hij psycho-analyse ondergaat kan bijvoorbeeld naderhand opmerken dat er teveel naar de nare dingen in het verleden werden gekeken.
Ik ben van mening dat je moet doen wat werkt. Hierbij kan je technieken uit verschillende stromingen gebruiken. Puur en alleen "positief denken" als therapie geeft geen goede resultaten als je ook behoeften hebt om langer bij bepaalde "negatieve" gebeurtenissen stil te staan om het meer een "plekje" te geven. Ikzelf zie "positieve psychologie" meer als een sausje over de therapie. Het is een mooie aanvulling.
Met deze oefeningen is het niet de bedoeling dat je de hele dag positief moet denken en je negatieve gedachten moet verdringen. Deze oefeningen doe je voordat je naar bed gaat. Het kost je 5 minuten per dag. De resterende 23 uur en 55 minuten mag je denken wat je wilt denken. Je hoeft dus niks te verdringen.
Door de oefening "3 tevredenheidsvragen" verleg je je FOCUS. Dat wil dus niet zeggen dat je geen negatieve gedachten mag hebben. Na verloop van tijd ga je bepaalde momenten van de dag bewuster meemaken. Een collega geeft een compliment over een bepaalde taak die je hebt volbracht of je zit in de tuin met een mooie zonsondergang. "Dit is een gebeurtenis die ik vanavond op ga schrijven" kan er dan in je opkomen. Je geeft zo´n moment meer aandacht. Leeft meer in "het hier en nu" en gaat kleine verbeteringen en mooie gebeurtenissen eerder opmerken.
Je zegt ook dat bij zware depressies dit helemaal niet toegepast kan worden want deze mensen kunnen alleen maar aan nare dingen denken.
Zelfs mensen die alleen aan nare dingen denken kunnen deze oefening doen. Het is de bedoeling dat ze ook OPMERKEN dat er bepaalde dingen ook nog wel goed gaan ondanks dat ze depressief zijn.
Als ik een zwaar depressieve cliënt voor me heb zitten die niks kan verzinnen waarover hij vandaag tevreden kan zijn..dan kan ik bijvoorbeeld vragen..Hoe ben je hierheen gekomen? Hoe is het je gelukt om, desondanks het zo slecht met je gaat, uit je bed te komen, je kleren aan te trekken, en de energie hebt gevonden om hierheen te komen? Dat vind ik toch wel getuige van doorzettingsvermogen en kracht.
Hieronder nog even de 3 tevredenheidsvragen.
1. Wat heb ik vandaag gedaan wat maakt dat ik over mezelf tevreden kan zijn?
(dingen waar ik trots op ben, plezier aan heb beleefd, of waarin ik ondanks tegenzin toch heb doorgezet)
2. A. Wat heeft iemand anders gedaan waar ik tevreden over kan zijn?
(een collega, leidinggevende, partner, etc.)
B. Heb ik er zo op gereageerd dat de ander het nog een keer gaat doen?
3. Wat heb ik vandaag nog opgemerkt waarmee ik tevreden kan zijn?
(even aandacht geven aan de dingen om je heen, de natuur, de nieuwe wasmachine etc.)
Met vriendelijke groet,
Luchie
Psycholoog Bussum
http://psycholoog-bussum.nl
Ik vind het wel prettig dat hier op dit forum ook nu een psycholoog reageert.
Dit geeft toch een heel andere, deskundige en positieve kijk/inzicht op de behandeling van depressie.
Ik herken dit wel om positieve gedachtes op te schrijven. Dit is ook een advies van mijn therapeute en af en toe helpt het mij wel en de negatieve gedachtes mogen er af en toe ook nog zijn.
En Josephine het valt mij op bij meerdere reacties van jou, dat jij zo goed schijnt te weten hoe het zit bij zwaardere depresssies en wat wel en niet goed werkt bij mensen met zwaardere depressies.
Hoe kom je hier allemaal bij ?
Heb je ervaring hiermee ?
Ik denk zelf dat het bij een ieder met een (zware) depressie weer anders werkt, ook afhankelijk waar je gevoelig voor bent en dat een positief dagboek, of zoals de oefeningen hierboven beschreven bij iedereen goed zou kunnen werken, als je er maar zelf aan wilt werken om uit je depressie te komen en gemotiveerd bent.
Het kan ook weerstand zijn om deze oefeningen of positief dagboek niet te gaan doen.
Wat zit hieronder ?
Wat houdt je tegen ?
Waar komt die weerstand, die je van binnen voelt, vandaan ?
Het zou misschien goed zijn om naar deze weerstand te gaan kijken bij jezelf, zodat je "dieper" kunt komen.
Prettig dat een professional haar tips geeft. Ben het daarin helemaal met Annet eens. Bedankt!
Sorry, verbeter 'haar', door 'zijn' tips.
Leuk om te horen dat het gewaardeerd wordt.
Bedankt!
ik kan geen antwoord geven op de vragen...en nu?
Beste "voelmekut".
Laten we even kijken naar vraag 1 "Wat heb ik vandaag gedaan wat maakt dat ik over mezelf tevreden kan zijn?
(dingen waar ik trots op ben, plezier aan heb beleefd, of waarin ik ondanks tegenzin toch heb doorgezet).
Ik weet natuurlijk niets over jou of je situatie. Wat ik wel weet is dat je op een forum over depressie zit en dat je het lastig vindt om iets positiefs te vinden. Je avitar (naam) zegt ook al genoeg. Je zit dus goed in de put.
Als ik het zo inschat dan kan je trots zijn op het feit dat je de moeite, tijd en energie neemt/erin steekt om online op zoek te gaan naar oplossingen voor jouw problemen. Je bent zelfs actief vragen aan het stellen. Dat getuigt van een instelling waar je trots op kan zijn.
Toch je bed uitkomen, eten maken, schoonmaken....kleine dingen die je van dag tot dag doet ondanks tegenzin. Deze voorbeelden zou je ook kunnen opschrijven.