42 reacties / 0 door jouw ongelezen
Laatste reactie
#1 - Geplaatst op: do, 08/07/2010 - 17:27
afbeelding van Remco

Een ander Alternatief...

Ik heb (op z'n zachts uitgedrukt) na diverse teleurstellende en twijfelachtige ervaringen met de ggz maar de daad bij 't woord gevoerd en heb een drietal artsen uit de alternatieve hoek gevraagt om hun mening omdat ik zoals de meeste nu wel zullen weten als mens wil worden gezien en dan wel een mens die 1 is dwz lichaam en geest werken op elkaar in oftewel de holistiche benadering.
Het zijn artsen uit drie disciplines te weten een ; ostheopaat , een homeopatisch arts en een natuur/orthomoluculair arts.
Ik ben vandaag bij de osteopaat geweest en de uitslagen waren enigszins bemoedigend...de druk/ruis in m'n hoofd heeft te maken met verschoven wervels en kan nog verholpen worden.
Hij ontdekte ook nog een andere klacht in m'n darmen (was ik zelf vergeten maar heb daar vaak last van )en dat is volgens hem de reden dat m'n lichaam een tekort heeft opgebouwd aan vitamine B12 ( door m'n eerdere leeswerk weet ik dat dit ook in verband wordt gebracht met depressie)
Ik moet heel voorzichtig aan doe met suikers ( ook koolhydraten )
Ik sta zeker nog niet te juichen maar het zou een stukje van de puzzel kunnen zijn en ik zie uit naar m'n volgende afspraak volgende week met de homeopatisch arts. Het kan zijn dat niemand zit te wachten op mijn ontboezemingen maar dan doe ik het toch iig voor mezelf om de ervaringen bij te houden en evt. veranderingen,
en wie weet is er nog wel iemand anders mee geholpen ook al zou het maar 1 iemand zijn dan ben ik al dolblij en dan bedoel ik niet mezelf haha

groetjes;

#2 - Geplaatst op: do, 08/07/2010 - 18:18
afbeelding van Remco

Ik zal er nog maar eens een link tegen aangooien;

http://www.stichtingb12tekort.nl/symptomen.htm

groetjes;

#3 - Geplaatst op: do, 08/07/2010 - 19:28
afbeelding van bengeltje

Fijn dat de druk in je hoofd verholpen kan worden remco! Goed nieuws toch.

#4 - Geplaatst op: do, 08/07/2010 - 19:37
afbeelding van Remco

Tja de druk is in dit geval niet de druk van druk in m'n hoofd maar ik ben er zeker blij mee alhoewel die depressie me meer parten speelt nog maarja ieder begin is er 1, bedankt voor je medeleven.

#5 - Geplaatst op: do, 08/07/2010 - 19:38
afbeelding van bengeltje

Oh oh ik weer in aktie, dan volg ik t dus niet goed. Sorry

#6 - Geplaatst op: do, 08/07/2010 - 19:54
afbeelding van Remco

Maakt niks uit dat kun jij toch niet weten ik had zelf ook duidelijker kunnen zijn . Ik heb al zo'n 2 jaar last van een heel hoge fluittoon in m'n hoofd en dat kan ook best irritant zijn dusse....nogmaals bedankt voor je steun want daar ging het om Smile

#7 - Geplaatst op: do, 08/07/2010 - 20:18
afbeelding van Annet

He beste Remco,

Ik krijg nu sterk de indruk, dat je heel goed bezig bent. Ik hoop echt, dat je hier verder mee komt. Succes ermee.

groetjes,

annet

#8 - Geplaatst op: vr, 09/07/2010 - 11:11
afbeelding van Remco

Sowww. op aanraden van de stichting B12 vanochtend bij de huisarts geweest en een aanvraag gedaan om m'n bloed te onderzoeken. Dit heb ik besloten na enig overleg met mensen van het forum van stichting b12 . Als er bloed geprikt wordt zijn de volgende waarden van belang:
Algemeen bloedbeeld, vitamine B12, foliumzuur, vitamine B6, ijzer, ferritine, vitamine D (25-OH-D3) en TSH (schildklier).
De huisarts keek me ietwat meewarig aan en sprak z'n twijfel uit maar begreep m'n twijfels ook wel. Ik ga er niet vanuit dat hier extreme uitslagen uit gaan komen maar door bepaalde zaken uit te kunnen sluiten kun je de cirkel steeds kleiner maken en voor gek kunnen ze me altijd nog verklaren voorzover dat al niet gebeurd is haha...

groetjes;

#9 - Geplaatst op: vr, 09/07/2010 - 11:13
afbeelding van Remco

Dank je Annet. Ik word nu toch ook wel steeds nieuwsgieriger naar jouw pad. Kun je daar iets meer over vertellen ?

groetjes;

#10 - Geplaatst op: wo, 14/07/2010 - 09:07
afbeelding van Remco

Hallo.., gisteren bij de homeopaat geweest en ik was onder de indruk van haar helderheid en intresse in mij als mens. In een uur tijd kreeg ze 't voor elkaar om een helder beeld van mij en m'n klachten te krijgen. Ze was zelf een huisarts die homeopatie is gaan doen omdat ze in haar praktijk ervaarde dat ze vaak veel te weinig voor zieke mensen kon beteken. Ik heb een recept meegkregen en het advies om m'n gedachten met iemand te delen die als 't ware boven mij staat en die in staat is hier begleiding en sturing in te geven. Ik heb ook al een richting gevonden die daar aan voldoet maar heb besloten nog even te wachten en eerst lichamelijk weer 't 1 en ander op peil te gaan brengen alvorens een afspraak te maken. Het ontroerde me toen het op de betaling aankwam waarin ze zei, geld mag nooit een probleem zijn om beter te worden, ik wil dat je beter word en daarom doe ik dit werk dus daar komen we wel uit. Pffft eindelijk iemand die werkt vanuit 'n hart en niet vanuit z'n saldo op de bank. Ik heb nu ook een vragenlijst hier liggen van het centrum voor reguliere geneeskunde en heb daar over 2 weken een afspraak. Ik ben er nu wel heel duidelijk achtergekomen weer eens dat gezondheid echt het allerbelangrijkste is. Wat heb je aan alles als je doodziek bent , dan kun je maar beter niets hebben en gezond zijn of niet soms ?

groetjes;

#11 - Geplaatst op: wo, 14/07/2010 - 14:46
afbeelding van mar29ede

hey remco

het is helemaal niet raar dat jij je hulp ergerns anders gaat zoeken
en dan in het altenatieve

ook ik heb deze beslissing genomen heb al jaren slaap problemen
die door mijn burnout cq depressie alleen maar erger zijn geworden
ggz wil/kan me daar niet mee helpen en huisarts stuurt me door
naar ggz heb op internet gezocht naar een magnetiseur
(in het verleden veel baat bij gehad ) en kwam op een site
terecht die me erg aansprak die mvr gemailt met wat
ze precies deed want het was iets anders dan magnetiseren wat
ze doet ze reageerde met de vraag wat mijn klachten waren
en waarom ik besloten heb om haar om hulp te gaan vragen

ik heb 1 en ander voor haar op de mail gezet en kreeg als reactie
terug meis had me maar een paar jaar eerder gevonden dan
was dit nu niet met je gebeurt waarschijnlijk ik heb
28 juli mijn eerste afspraak bij haar en hoop dat ze me
in ieder geval van mijn slaapproblemen af kan helpen
dan ben ik al heel erg tevreden

de persoon waar ik heen gaa is de volgende
http://www.margbekken.nl/

ik hbe zoiets van baat het niet dan schaat het niet

ik ga van haar de spirituelen/mentale counseling krijgen

ben wel beetje zenuwachtig ervoor maar dat is niet erg
is gezonde spanning

veel succes voor jou met het traject die je nu gaat volgen

Liefs mar

#12 - Geplaatst op: wo, 14/07/2010 - 21:59
afbeelding van Remco

Hoiii..ik heb op de site gekeken en het lijkt me een intressante persoon. Met magnetiseren heb ik ook ervaring en weet dat 't veel rust kan geven. Ik heb trouwens dezelfde ervaring met reikie en shambala en in mindere mate met sjamanisme maar magnetiseren is wat meer back to basic. Ik ben benieuwd welke behandeling je gaat krijgen en hoor graag wat 't met je doet. Ik wens je heel veel goeds en natuurlijk een goede gezondheid !

groetjes;

#13 - Geplaatst op: do, 15/07/2010 - 07:21
afbeelding van jojo

Hallo Remco,
Heb even dit forum gevolgd, zo te zien heb je een beetje een weg gevonden die bij jou aansluit, fijn voor je.
Het siert je dat je het wil delen met ons en dat je hoopt dat anderen er ook iets aan kunnen hebben,
super.
Heel veel succes,
Jojo

#14 - Geplaatst op: do, 15/07/2010 - 07:28
afbeelding van Remco

Hoi jojo, bedankt voor je medeleven . Ik hoop dat de therapie voor jou ook het leven een stuk aangenamer mag gaan maken en wens je hiermee en hierbij veel succes en moed toe.

groetjes;

#15 - Geplaatst op: do, 15/07/2010 - 07:37
afbeelding van jojo

Hoi Remco,
dank je wel voor je lieve reactie, therapie is heftig, maar ook leerzaam.
Merk wel dat aan het eind van de week vaak mijn schijf vol is, ik voel weer, maar ook dat is soms best heftig.
Veel besef, nu nog een manier vinden om balans te krijgen.
Vechten, steeds maar weer vechten.
Maar nu voor mijzelf...............
Ben zelfs te moe om mijn dagboek bij te houden.
Hoop dat het iets gaat opleveren.
Dank je wel voor je steun.
Groetjes Jojo

#16 - Geplaatst op: do, 15/07/2010 - 14:05
afbeelding van Remco

Ik had erover heen gelezen maar zie dat je spirituelen/mentale counseling gaat krijgen , ik ben zelf van plan om iets in deze richting te gaan ondernemen maar dan pas als ik eerst meer duidelijkheid heb over m'n ander klachten ; http://www.vgw-albertcamus.nl/ Ik hoor graag van je wat jouw ervaringen zijn en wens je alvast veel succes !

groetjes;

#17 - Geplaatst op: di, 20/07/2010 - 08:20
afbeelding van Remco

Hallo nog even een update, ik heb van de homeopaat 2 middelen voorgeschreven gekregen en alhoewel ik best sceptisch ben moet ik zeggen dat ik een stuk rustiger en minder boos ben er zijn zelfs soms momenten dat ik me best ok voel. Donderdag weer een afspraak met de osteopaat en volgende week naar de natuur/ortomoleculair arts. Voorlopig ben ik ook nog in afwachting van de uitslagen van het bloedlab en ben bezig een soort van counseller te vinden en heb al iemand hier in de buurt die er voor open staat. Op de momenten dat ik me weer wat beter voel besef ik pas hoe ziek ik was en gelukkig krijg ik nu toch weer het idee door de betere momenten dat datgene waarvan ik dacht dat ik 't kwijt was toch nog ergens in mij aanwezig is en dat geeft erg veel moed en rust. Ik ben er nog lang niet maar eindelijk is er weer progressie.

groetjes;

#18 - Geplaatst op: do, 22/07/2010 - 23:04
afbeelding van loek

Hoi Remco, prettig dat je jouw ervaring hier met het uitproberen van alternatieven wilt delen. Hoewel je al op veel manieren bezig, hier nog een alternatief. Misschien is haptonomie iets voor je om uit te proberen. Is echt een holistische benadering. Heel anders dan praten over problemen, wat ik vaak lastig vind. Haptonomie gaat om voelen, ervaren, door oefeningen te doen waarbij je naar je lichaam luistert. Ik ben er zelf nog niet zo lang mee bezig, maar vind het echt de moeite waard om mee door te gaan. Ik merk bijvoorbeeld dat ik erna vaak zachter naar mijn omgeving kijk. En ook hoe ik zaken (voor een deel onbewust) inkleur en betekenis geef, door een vaag gevoel, en dat die betekenisgeving zo vanuit 1 perspectief is, zo ingekleurd door zaken die weinig met het hier en nu te maken hebben. Dus tot nog toe best bijzonder wat het me oplevert. Het is lastig om het goed te beschrijven, omdat de ervaring denk ik ook heel persoonlijk is. Maar misschien boort het wel een diepere laag aan waar ik anders moeilijk bij kom (of hoop ik dat). Nou, misschien ben je nieuwsgierig geworden, Ik ben in ieder geval benieuwd naar je verdere ervaringen (en die van anderen). Succes en sterkte ermee.

#19 - Geplaatst op: vr, 23/07/2010 - 07:45
afbeelding van Annet

Hoi Loek,

Wat fijn om te lezen, dat jij haptonomie doet. Ik heb eergisteren voor het eerst haptotherapie gedaan (intake, kennismaking). Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen tot nu toe. Dit mag ook in een privebericht als je dit wilt. Ik hoop dat het mij iets gaat opleveren en jou natuurlijk ook.

Groetjes,

Annet

#20 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 09:23
afbeelding van Remco

Pfffft....even een update en tja waar zal ik dan beginnen ? De bloeduitslagen bij de huisarts gaven een lastig te definieren beeld dwz de b6 en d3 vitamine waarden waren een stuk hoger dan normaal. In eerste intstantie wilde hij hier niets mee doen maar na zelfonderzoek en doorvragen heb ik nu een doorverwijzing om opnieuw te prikken in het ziekenhuis. De 'gewone' bloedtesten zijn volgens hem niet zeker genoeg en op mijn vraag of dit dan geen wassen neus is antwoorde hij bevestigend.
Voor mij weer een reden om zelf kritisch te blijven en je niet te snel ergens bij neer te leggen of te laten aanpraten. Ik ben ook bij de orthemoleculair arts geweest en dat was in mijn ogen een fiasco. Kort gezegt werd ik achter een aantal er bijzonder uitziende computers geplaats en daar kwam uit dat ik een probleem zou hebben met m'n immuumsysteem en alhoewel dat wel klopt was het advies ronduit belabbert. Ik vroeg de man hoe ik aan zo'n hoge d3 kon komen en alhoewel hij daar een boek over heeft geschreven kon dat geen kwaad volgens hem en dat is gewoon niet waar. Er zijn 2 soorten metingen de ene is de vitamine (025-0h) en de andere is een prehormoon (1,25-oh) als die te hoog is dan duidt dat op onstekingen en deze worden ook in verband gebracht met depressies oa.. Ik vertelde hem over m'n eigen bevindingen en die wuifde hij weg om vervolgens toch informatie te gaan zoeken op z'n computer. Na enig zoeken vertelde hij me niets te kunnen vinden en ik wees hem er op dan hij waarschijnlijk niet goed genoeg zocht.' Maar wat denk je nu' was zijn antwoord ...op internet is zoveel onzin te vinden ik kijk alleen op wetenschappelijk medische sites. Op mijn vraag hoe hij dat kon verklaren terwijl hij zelf met niet wetenschappelijke apparatuur werkt had hij helaas geen antwoord en ik stond weer buiten met het advies om gezond te eten en te bewegen en 100 euro armer. Het is een slangenkuil en ik vraag me steeds weer af of er uberhaupt wel iemand te vinden is die verder denkt dan z'n eigen beperkingen en z'n banksaldo. Naja as. dinsdag gezellig naar de psychiater samen met m'n moeder om te kunnen bevestigen of ik nu wel of geen add/adhd heb. Ik loop nu al vanaf maart bij de ggz en ben nog steeds geen stap verder behalve een aantal onderzoeken en ben zo af en toe de wanhoop nabij. De psycholoog vroeg me of ik soms op een wonder wachtte en vertelde me dat ik me er maar bij neer moest leggen, dat dit geen optie is kon ik haar moeilijk aan d'r verstand brengen. Ik zou haast wel op een wonder wachten want volgens mij komen die nog sneller dan de hulp van zulke salon-psychologen die zelf totaal geen notie hebben wat voor een impact een depressie en bijkomende problematiek met zich meebrengt. We leven in een samenleving waar we ons zo vaak verwonderen om zaken die eigenlijk helemaal zo gek nog niet zijn maar achteraf is het makkelijk diagnose stellen . Voorlopig is het maar weer doormodderen en het is te hopen dat zulke mensen zelf niet in deze mallemolen terecht komen want dan zouden ze nog wel eens gewetenswroeging kunnen krijgen dat uitstijgt over hun ingekaderde ego's

Wordt vervolgt !

#21 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 11:49
afbeelding van Mascara

Hoi Marco, Ik doe zelf ook veel dingen in het alternatieve cirquit . Ook therapieën gedaan, zoals "Helen van het kind In jezelf" Dat heeft heel goed geholpen voor heel veel klachten en levensvragen die ik had ,maar depressie gaat er niet mee weg helaas. Ik heb ook accupunctuur gedaan tegen mijn hoofdpijn maar geen resultaat, ook de homeopatie had geen effect. Van het chinees medisch centrum heb ik drie maanden echt hele viese thee gedronken maar geen veranderingen. Ik had ook wel een vit B12 tekort dus daarvoor krijg ik zo nu en dan een injectie. Ik wijs alternatieve methoden absoluut niet af , het kan echt helpen want ik ben op die manier wel van mijn Rsi af gekomen. Namelijk met de Bowen Techniek. Terwijl ik daarvoor al ruim drie maanden bij de fysiotherapie liep. Voor mijn depressie denk ik soms echt dat er iets mis is in mijn hersenen, een soort kortsluiting, een daar is dus geen therapie tegen opgewassen. Ik weiger namelijk te aan te nemen dat het mijn eigen gedachten zijn en dat als ik maar WIL ze wel te veranderen zouden zijn.

Ik wens je heel veel sterkte en succes.

groetjes,

#22 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 12:33
afbeelding van Remco

Ik heb ook heel veel alternatieve therapien gedaan en idd. het geeft inzicht maar weinig uitzicht. Soms kan het ook heel verlichtend zijn maar dat gevoel houdt dan maar eventjes aan. Ik ben ondertussen ook wel zo ver en weiger me erbij neer te leggen dat ik het allemaal zelf met m'n gedachten doe. Ik ben van nature angstig en onzeker dat zal er zeker mee te maken hebben maar mensen die met 'simpele' boekjes over gedachtes veranderen of anderzijds met cognitieve therapie geholpen zijn hebben volgens mij ook een andere werking van de hersenen of zijn er gewoon toegankelijker voor. Het is enorm frustrerend om datgene waarvan je theoretisch weet hoe het werkt haast onmogelijk in de praktijk kan brengen en waarbij succes ook absoluut geen garantie is op herhaling van oud gedrag.De meeste van dit soort testen en boeken is geschreven door mensen wiens leven het heeft verandert maar de basis weten we vaak niet laat staan de onderliggende problematiek en daarmee is het gerechtvaardig om je af te vragen voor wie dat werkelijk zin heeft ipv. een pleister op de wonde . Op den duur ga je idd. erg aan jezelf twijfelen want wat ben je dan voor een suffe dat je het niet begrijpt. Begrijpen doe ik het zeker maar ik begrijp ook dat de aarde draait maar voel er niks van Wink

groetjes;

#23 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 16:19
afbeelding van fran

Hoi remco,
Ik wil even reageren op jouw uitspraak dat je weiger om je erbij neer
te leggen dat jij het allemaal zelf met je gedachten doet.
Begrijpen doe je het allemaal wel net zoals je begrijpt dat de aarde draait.
Maar als jij positieve aandacht krijgt van de mensen waar jij van houdt dan komt er toch een goed gevoel in jou ook al is dat dan maar eventjes.
Wat er bij mij nu naar boven komt is de indruk dat jij verstandelijk wil begrijpen waarom je het voelt.
Waarom?
Het voelt toch goed. Het is toch goed. Het mag er zijn. Wat valt er dan verstandelijk nog te begrijpen?
Zou het daar door komen dat het gevoel maar voor even is omdat het verstand in jou naar verklaringen zoekt die het nooit zal vinden en daar door het verstand in paniek raakt en het gevoel weg drukt?
Ben benieuwd naar je reactie.

groetjes fran

#24 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 17:25
afbeelding van Remco

Zo.., eerst maar eens een paar keer lezen ehhh...enige nuance van mijn kant is zeker op z'n plaats. Ik denk dat het een samenspel is waarvan veel onderliggende patronen en gedragingen wisselwerkingen met elkaar aangaan op hormonaal lichamelijk en geestelijk gebied en mss. zelfs nog wel verder, alsmede opvoeding,omgeving en ervaring ook een wissel trekken. Dit alles bepaalt door welke soort bril je het leven bekijkt. Positieve aandacht van andere mensen is erg fijn en dat voelt ook zo maar gaan de mensen weg dan nemen ze het gevoel vaak ook weer mee. Ik zit momenteel best in een egotrip en ben daardoor ook niet zo heel makkelijk meer in het contact en de benadering helaas en dat heeft dan ook weer te maken met eerdere ervaringen etc. (of die allemaal kloppen is een tweede maar ik ervaar/voel het wel zo) Ik erger me snel en heb moeite om intresse te tonen in wat dan ook , eigenlijk wil ik alles maar ook niks. M'n gevoel ken ik meestal alleen in de vorm van angst en zwaarte en ik zou niet weten hoe dit andersom te beredeneren laat staan dat ik er helemaal geen gedachte aan vastplak. Ik kan wel zeggen dat deze gevoelens als een zwaar filter over alles wat ik doe liggen en ik zou niet weten hoe je afstand hiervan kan doen terwijl het als een virus in je lichaam zit verankert. Gevoel is niet verstandelijk te begrijpen maar het geeft wel de signalen door denk maar aan kiespijn ofzo. Als je ooit erge kiespijn hebt gehad dan weet je hoe moeilijk dat te negeren is. Het zou kunnen dat we over verschillende soorten van gevoelens spreken maar de mijne worden helaas grotendeels overschaduwt door de depressie en de angst. Verstand is vele malen 'dommer' en trager dan het gevoel en het zou kunnen dat ik het meeste daardoor kapot beredeneer , je hebt hiermee een ge'voelig' punt te pakken . Het jammerlijke is dat ik met *quote* Het voelt toch goed. Het is toch goed. Het mag er zijn. Wat valt er dan verstandelijk nog te begrijpen? eigenlijk helemaal niks kan. Je kunt deze beredenering ook omdraaien en dan klopt 't een stuk beter voor mij persoonlijk. Ik zou van jou graag willen weten hoe je dat dan doet zonder continu het idee te hebben jezelf voor de gek te houden en je hierdoor nog beroerder te gaan voelen. Begrijp ik je goed dat ik dan moet accepteren dat ik me zo ellendig voel en daar verder geen gedachte meer aan vast kan plakken ? Dat lijkt me onmogelijk en eerlijk gezegt is dit ook de kern van m'n probleem maar als ik kijk naar de familie geschiedenis van m'n moeder waar van de 14 kinderen er 10 zijn met dezelfde soort problematiek dit alles alleen een kwestie kan zijn van verkeerd denken...Ik (ja daar ga ik weer) denk dat de problematiek complexer is en dat weldegelijk een optelsom bepaalt wie je bent geworden, de vraag is voor mij dan ook ' hoe wordt je werkelijk wie je bent' ? Hierbij bedoel ik dan een vrij mens zonder onnodige angsten en depressieve gevoelens , hoe kun je leven uit liefde ipv uit angst ?
Het is een lang verhaal geworden en je hebt me wel weer een beetje wakker geschut desalnietemin blijf ik stiekum toch bij m'n oordeel dat in sommige gevallen het vechten tegen de bierkaai is en tegen je eigen genen.

groetjes;

#25 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 20:37
afbeelding van Mascara

Mooi opgeschreven remco en helemaal mee eens. Dat punt : van je vrolijk voelen heb je dat zelf gecreëerd of is dat er zomaar?
Dat is precies waar het om gaat wat veel mensen dus niet begrijpen.
Als ik 's morgens wakker word kies ik echt niet voor dat zware gevoel. Net zoals anderen niet kiezen voor het vrolijke. Het gebeurt gewoon.
En dat is voor velen moeilijk te aanvaarden.

#26 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 20:50
afbeelding van Annet

Hallo,

Misschien kun je gaan proberen jezelf te sturen uit dit zware gevoel. Je kunt je gedachten echt sturen en je gevoelens ook. Je hebt hier echt zelf invloed op. Probeer maar eens en succes hiermee.

#27 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 21:23
afbeelding van Remco

Ik vind het aardig dat je met me meedenkt annet maar hoe kun je sturen als je stuur kapot is je auto tegen een berg op de handrem staat in the middle of niks , de benzine op het geld ook en er is geen andere weg en hulp te zien , laten afglijden, wachten op...wat eigenlijk ? Sorrie voor m'n sceptis ik bedoel het niet rot maar zo voelt het wel vaak.

groetjes;

#28 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 21:48
afbeelding van Annet

Wachten op aardige lieve mensen die langskomen en jou willen helpen.
Sorry Remco, ik ben in een positieve bui en denk echt, dat alles goed kan komen. Ik zei het al eerder op de avond ook: "Er is altijd een lichtpuntje. Probeer het te zien en geniet ervan, al is het nog zo klein. Het leven is mooi. Leef vandaag."
En Remco, weet je waar deze tekst vandaan komt van een vrouw die gestorven is en zij wist van te voren dat zij ging sterven!! Zij was zo positief ondanks haar ziekte (kanker). Ik vind haar een voorbeeld voor ons, voor de mensheid!
En je mag je ergeren aan mijn positieve gezwets, maar het is de enige manier, denk ik echt.

#29 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 21:59
afbeelding van Remco

Hoi.., ik erger me niet ik vind het alleen maar aardig van je , we verschillen soms weleens van mening maar dat vind ik juist positief. Ik en iedereen weet dat we ooit eens gaan sterven en eerlijk gezegt heb ik de afgelopen dagen die optie ook overwogen ten tijden van m'n diepste dalen. Een lichamelijke ziekte hoeft je geest niet te vetroebelen maar een geestelijke ziekte of denkwijze laat vaak helaas geen keus schijnbaar en de lichtpuntjes die zie je dan dus niet. Aardige mensen ken ik gelukkig ook en ik koester ze zo goed als mogelijk is en hoop ze niet af te stoten door m'n depressieve gedrag want echt die momenten dat een mens zo diep zit laten weinig licht doordringen in de allesoverheersende duisternis.

groetjes;

#30 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 22:15
afbeelding van Remco

Hoi, we leven in een zogenaamde maakbare samenleving maar wie maakt wat en wat maakt wie ? Ik heb verschillende keren meegemaakt dat ik me fijn en positief en fit voelde en dan ineens viel alles weer in duigen. Ik word hier zo moe van en het geeft zoveel onrust en onzekerheid en op die momenten vraag ik me af hoe lang gaat dit nu weer duren en heb ik niet het vermogen eroverheen te kunnen kijken, het gevoel slaat me volledig lam en overgave lijkt de enige optie maar waar komt het vandaan ? Het is enorm zwaar om telkens maar weer tegen die onzichtbare vijanden te vechten en vrienden worden ......, nee want dan leg ik me erbij neer en voor mijn gevoel is het dan hetzelfde als overgeleverd worden aan de 'duivel'

groetjes;

#31 - Geplaatst op: zo, 15/08/2010 - 22:50
afbeelding van Remco

Een beetje late reactie maar ik ben wel van plan om te gaan kijken wat het precies inhoud, momenteel wacht ik nog maar even alles wat ik ben gestart af maar ik ben zeker wel geintreseerd en heb er al meerdere goede ervaringen van gehoord.

groetjes;

#32 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 06:25
afbeelding van Mascara

@Annet,

Je kunt je gedachten echt niet beïnvloeden of sturen.Dit lijkt maar zo . Het is voor de meeste mensen onverdraaglijk wanneer iets niet te veranderen of te verbeteren valt. Remco schrijft eerder al dat we leven in een maakbare samenleving. Vanuit deze visie lijkt ook jouw advies te komen. Ik ben mijn hele leven al depressief. Als kind keek ik met andere ogen de wereld in. Stelde ik andere vragen over het leven. En ik had 4 zussen en 2 broers dus mijn ouders hadden genoeg vergelijkingmateriaal. Ik was anders. Hoe dat komt , geen idee. Ik ben zo geboren. Moet ik daarom veranderen? Omdat ik dan pas en mee kan doen in dit belachelijke maatschappelijke leven. Ik moet me aanpassen zodat ik een sociaal wezen wordt en niet meer ergelijk ben? Zodat ik economisch kan bijdragen? Want daar is het uiteindelijk allemaal om te doen lijkt wel. Doe normaal, pas je aan , en doe mee. Want dat levert geld op, dan hebben we pas iets aan je. Dat ik anders naar het leven kijk en weiger me te confimeren , en depressief gediagnosticeerd ben omdat ik niet mee draai komt maatschappelijk gewoon niet uit. Ik heb mezelf niet gemaakt en weiger idd te geloven dat ik wel maakbaar ben. Natuurlijk kun je sommige dingen veranderen maar dat is gedrag, gedachten zijn geen gedragingen.
Ik heb in mijn leven veel dingen veranderd maar dat ging allemaal vanzelf. Ik ben met roken gestopt zonder problemen, van de een op de andere dag, zo ging dat ook met koffiedrinken en zwarte thee, en met dieren op eten. Ik voelde dat het niet goed voor me was en het lijkt meer dat niet IK een besluit neemt om met die dingen te stoppen maar mijn hele wezen. Geen enkel verlangen meer gehad naar die dingen. Maar vraag me niet positief te denken, positief waarover? Dat is het zelfde als vragen aan een blinde dat hij toch echt moet gaan zien. Het gaat echt niet. Het is vragen aan een homosexueel dat hij die voorkeur maar moet wegstoppen en er zijn ook mensen die denken dat dat kan. Hopelijk snap je het nu beter Annet. En met jou vele anderen.
groetjes uit een goed hart,

#33 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 12:18
afbeelding van fran

Wat een verhaal remco. En ik moet je wel vertellen dat ik bij het lezen daarvan een enorm beklemmend gevoel kreeg.
Bij mij kwam de gedachte naar boven van waar is die man mee bezig? Die is bezig zichzelf als een object te zien wat wetenschappelijk verklaard en bewezen moet worden. Iemand die zich definieert met wat de wetenschap hem vertelt over wie hij is.
Hij denkt het allemaal dood!!! Wat ik zo graag duidelijk wil maken is, dat er meer is dan wetenschap kan verklaren.
Mijn benadering komt voort vanuit het spirituele. Het bewustzijn dus. Ik geloof dat vanuit bewustzijn het "ik" niet te definiëren is.
Als je jezelf gaat definiëren met wat het verstand zegt, dan is je "ik" heel beperkend en kan het nooit meer zijn dan wat de beperking zegt dat het kan zijn.
Het zorgt ervoor dat je niet bewust kan ervaren omdat het verstand zegt dat het niet kan.
Nu zal jij heus weleens hebben gevoeld en ervaren waarvan het verstand zei dat het eigenlijk niet kon, dat het niet zo is.
Dan kan er een innerlijke strijd plaats vinden omdat het gevoel niet klopt bij wat het verstand zegt.
En om het dan kloppend te maken ga je doen wat het verstand zegt. Eigenlijk is dat iets wat een ego doet.
De meeste mensen identificeren zich zo sterk met de stem in hun hoofd en de daarmee gepaard gaande gedachten en emoties.
Zolang je daar niet bewust van bent beschouw je de denker als degene die je bent.
Dat is ego, het besef van "ik"wat zich verbonden heeft met elke gedachte, elke herinnering, elke interpretatie, mening enz.
Dat is spiritueel gezien onbewust zijn.
Het is ook het ego wat altijd gelijk wil hebben. Omdat ongelijk krijgen voor het ego de dood betekent. Niet letterlijk natuurlijk want als het ego ongelijk hebt gekregen voelt het zich klein en minderwaardig. Vanuit dat gevoel gaat het ego weer opzoek naar iets anders
waar het gelijk in kan krijgen zodat hij weer kan groeien.
De indruk die ik heb is, dat het denken van het ego jou manipuleert en saboteert.
Die indruk krijg ik door een paar woordjes in de laatste zin die jij hebt geschreven namelijk, "blijf ik stiekum toch bij mijn oordeel".
Wat accepteren betreft weet ik niet wat dat voor jou betekent maar voor mij betekent het loslaten, aanvaarden.
Loslaten van mijn wil om iets te veranderen wat, realistisch gezien, niet te veranderen is en een mogelijkheid zoeken om
daar op een goede manier mee om te leren gaan.
Een denken wat maar niet kan accepteren is constant bezig om op alles een antwoord te vinden.
Op die manier kan het alles dood denken. Er blijft niets meer van over.
Dan is het toch logisch dat je niets meer voelt vanuit je bewustzijn. En als je niet voelt dan gaat je ego opzoek naar een surrogaat. In plaats van te voelen vanuit bewustzijn ervaar je alleen nog maar je gedachten.
Als je nu eens alleen maar gaat luisteren naar wat je denken allemaal zegt zonder dat je daar over na gaat denken en er een oordeel aan gaat verbinden. Wie is dan degene die zit te luisteren?

groetjes fran

#34 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 13:09
afbeelding van Remco

Hoihoi..., ik ben eigenlijk helemaal niet zo wetenschappelijk aangelegt eigenlijk en heb ook de nodige stappen gezet op het sprirituele pad. Ik heb padwerk gedaan, reikie, shambala, heb veel van osho en andere oosterse meesters gelezen, sjamanen gesproken en ga zo maar door. Ben zelf gelovig opgevoed (Rooms katholiek) en heb er vanaf het begin af m'n twijfels over gehad , en waarom ? omdat het niet klopt het is gemaakt en niet echt vind ik. Er speelt zich op dat gebied wel een tweestrijd af binnen in mij en dat heb je wederom goed aangevoelt. Eigenlijk vind ik dat god de natuur is met al het onverklaarbare wat daar uit voortkomt en tegelijkertijd zit die ruis er nog tussen van datgene wat ik volgens m'n geloof met al z'n zonden en wetten heb geleerd en dat valt vaak moeilijk te rijmen met elkaar. De twijfel is er continu op dat gebied want het gaat er bij mij ook niet in dat al het spirituele per definitie goed is. Ik denk wel dat bepaalde waarden universeel zijn en niet gebonden aan wat voor een geloof dan ook. Dat zware en beklemmende gevoel klopt ook en ik geef m'n depressie daar de schuld van en ook de onzekerheid die daar uitvoort komt en dat kan ook omgekeerd werken maar op dat punt voel ik me op een dood spoor staan. Het liefste zou ik m'n verstand ook uitschakelen, ik heb zen meditatie bij een monnik gedaan en ook wel andere vormen van meditatie maar werd er niet rustiger van en dat gaf dan weer die frustratie. Ik kan me voorstellen dat als de diagnose add zou worden gesteld dat dit voor mij ook wel veel zou kunnen ophelderen want ik geloof echt dat bepaalde gedachten en moeilijkheden ook z'n biologische oorzaak kunnen hebben. Het lastige met veel spiritueel gedachtengoed is dat er vanuit wordt gegaan dat je zelf de keuzes maakt en daar invloed op kunt uitoefenen en zoniet dan begrijp je het niet goed of ben je er nog niet klaar voor waarmee je uiteindelijk weer met lege handen staat. Ik ben wel van plan om hier counseling voor te gaan vinden en heb een tijdje terug een afspraak met iemand gemaakt die me hierbij kan begleiden. Een ego hoeft ook niet per definitie slecht te zijn ik citeer; '' In spirituele kringen heeft het “ego” een slechte naam. We moeten het ego overwinnen, loslaten, ontstijgen. Onzin! De meeste mensen hebben geen last van een te groot ego, maar van een te klein ego. De meeste mensen onderschatten waar ze zelf toe in staat zijn. Het ego is wat een mens drijft. '' Ik begrijp overigens heel goed wat je bedoelt met dat m'n ego me saborteerd en ik ervaar dat ook zo maar dat komt volgens mij omdat ik dikwijls niet eens weet wie ik nu eigenlijk ben en zodoende ook niet bij machte ben om m'n ego te beteugelen. Eigenlijk denk ik dat m'n ego in het verleden vakkundig is gesloopt en ik daarmee m'n kompas ben kwijtgeraakt. Accepteren betekend voor mij ook loslaten en aanvaarden ik vraag me alleen wel af hoe ik dit depressie gevoel met alle angst en onzekerheid kan aanvaarden dat zou impliceren dat ik m'n depressie ben maar ik zie de depressie ook als iets wat niet bij me hoort en m'n denken en werkelijke gevoel compleet wegmaakt onder een zware mantel van zelfmedelijden en uitzichtloosheid. Ik heb moeite om te voelen en waarschijnlijk komt dat doordat ik meerdere blokkades door de loop der jaren heb opgeworpen uit zelfbescherming die nu het tegenovergestelde effect hebben maar ik zie niet hoe hier onderuit te kunnen komen. Als het denken er niet zou zijn en daarmee de oordelen zouden verdwijnen dan zou dat zeker erg veel rust geven en dat doet me weer denken aan de gnosten die het leven op aarden verafschuwden en er een heel sober leven op nahielden omdat ze een besef hadden dat het leven hier op aarde toch maar een zeer beperkte staat van bewustzijn is. *quote* '' Als je nu eens alleen maar gaat luisteren naar wat je denken allemaal zegt zonder dat je daar over na gaat denken en er een oordeel aan gaat verbinden. Wie is dan degene die zit te luisteren? '' Deze zin heb ik wel een aantal keer moeten lezen maar ik herken dit wel van sa-zen maar kan er eigenlijk niet zoveel mee. Dan zou ik de objectieve waarnemer zijn waarschijnlijk een boedha ofzo ?

Vriendelijke groetjes;

#35 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 16:47
afbeelding van fran

Hallo remco,

Het is weer een heel verhaal geworden.
Als ik maar één woord mocht gebruiken om te omschrijven wat ik uit jouw brief ophaal dan is het het woord "weerstand".
Zoals je zelf zegt heb je al het een en ander op het spirituele vlak gedaan.
Het is voor mij alleen niet duidelijk of jij jouw gevoel hierbij hebt betrokken.
Als jij zelf al schrijft dat je uit zelfbescherming een muur hebt opgebouwd en dat je moeite hebt met voelen, kan en mag ik er dan vanuit gaan dat jij alles weer vanuit het denken hebt beredeneerd?

Het is heel belangrijk om in contact te komen met je gevoel. En de enige manier om dat te doen is door die weerstand heen te gaan en je gevoel te doorleven. Dat gebeurd pas op het moment dat jij bereidt
bent om je zelf er aan over te geven. Dat is geen teken van zwakte maar van pure kracht.
Uiteindelijk kom je er altijd sterker uit.

Wij zijn niet geboren om te breken.

groetjes fran

#36 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 19:10
afbeelding van Remco

Hoi.., jah het was idd. een lang verhaal ik zal het dit keer iets korter proberen te houden. Ik heb zeker weerstand maar niet om de weerstand. Wanneer je weerstand door angst zou vervangen wat volgens mij op hetzelfde neerkomt dan kom ik weer uit op de depressie die dit gevoel enorm versterkt. Op het spirituele vlak was m'n gevoel wel degelijk betrokken maar daar waar anderen hun vorderingen gestaag maakte leek 't bij mij alleen maar achteruit te gaan en dit was geen weerstand maar mss. eerder nog dat ik 't te graag wilde ervaren en er te perfectionistisch in was waardoor alles verstarde. Later kwam dan weer de angst en de twijfel of ik wel op de goede weg zat en niet nog verder afdreef. Hoe anders zou ik een muur kunnen omschrijven dan met m'n denken ? Ik heb zovaak te horen gekregen 'wat voel je nu ?' en eerlijk gezegt was dat vaak een enorme nietszeggende leegte en daar kan ik dus weinig mee. Ik ben al meerdere keren gebroken en een gevoel doorleven is voor mij net zo iets als een splinter in je vinger hebben en telkens wanneer dat pijn doet dan zeg jij in mijn optiek 'laat die pijn er zijn ervaar 't en doorleef het' Ik persoonlijk zou liever eerst de splinter weghalen alvorens allerlei technieken erop los te laten die slechts om de oorzaken heendraaien . Uiteindelijk zal die splinter er toch wel uitkomen waarschijnlijk maar over het algemeen kun je beter de oorzaak aanpakken dan negeren en naar je gevoel luisteren om erger te voorkomen. Als ik nu naar m'n gevoel zou luisteren dan zou ik m'n huis niet meer uitkomen en de hele dag op bed blijven liggen en dan maar hopen dat er ergens in de komende jaren een soort van wonder gebeurd of dat ik nooit meer wakker hoef te worden.

groetjes;

groetjes;

#37 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 20:21
afbeelding van fran

Als ik in een spijker trap voel ik de pijn in mijn voet.
Die pijn geeft mij het seintje dat er iets aan de hand is.
Het gevoel van de pijn heb ik wel nodig om erachter te komen waar de pijn zit.
Ik moet dus eerst door het gevoel heen om op de plek te komen van de pijn.
Door angst zou ik die pijn kunnen gaan negeren en wegstoppen.
Met als gevolg dat de pijn blijft.
En die pijn zou ik bij wijze van spreken vele jaren met mij mee kunnen dragen.
Het zal mijn leven zeker gaan beinvloeden in de tijd dat ik het met die spijker rond loop.
Ik ben me alleen niet van bewust dat die pijn veroorzaakt wordt door die spijker.
Omdat ik uit angst er nooit naar heb durven kijken.
Wil ik de pijn proberen weg te nemen zal ik eerst naar mijn gevoel moeten luisteren die mijn vertelt waar de pijn zit.
En als ik eenmaal zie waardoor de pijn veroorzaakt wordt dan pas kan ik die spijker er uit halen.
Op dat moment ben ik dus bewust geworden van de oorzaak van mijn pijn en ben ik er tergelijkertijd achter gekomen dat er eigenlijk helemaal niets was om angst voor te hebben.

groetjes fran

#38 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 20:42
afbeelding van Remco

Hey, het blijven voor mij toch vooral boekjes wijsheden. Ik zou 't graag anders zien en willen dat het voor mij zo zou werken. Een depressie zorgt er juist voor dat je gevoel verdraaid wordt en hierdoor je leven kleurt. Er zijn vele verschillende soorten van depressie en daarbij is ieder mens ook weer uniek. Hoe zou jij mij met zekerheid kunnen zeggen dat er geen biologische danwel andere oorzaken behalve gedachten aan ten grondslag kunnen zijn. Uitzonderingen zullen er altijd wel blijven maar om die dan als regel te gaan zien lijkt me niet verstandig. Ga jij een blinde vertellen dat hij gewoon z'n ogen eens echt open moet doen om te gaan leren zien ?
Ik zou nogmaals willen dat dit voor mij ook zou werken en mss komt er ooit nog wel eens een moment hoop ik. Ik ben blij voor je dat je er van opgeknapt bent maar je gaat mijn inziens wel erg makkelijk voorbij aan eventuele andere oorzaken en daarmee doe je mij en ik denk ook anderen te kort. Een ieder ervaart de pijn op zijn eigen manier en het is voor ons onmogelijk om die pijn te voelen en te ervaren. Dat jij vanuit jouw bevindingen hier een oplossing in hebt gevonden wil niet zeggen dat deze oplossing voor een ieder werkt en daarmee overschat je jezelf en onderschat je de impact van een depressie op ieder z'n eigen persoonlijke level.

groetjes;

#39 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 20:55
afbeelding van fran

Als laatste woord van mij
het enige wat ik hier lees en niet alleen van jou hoor, is een en al verdediging van het negatieve. Zoeken naar negatieve bevestiging bij andere alleen maar om het eigengevoel te versterken. Open staan voor het positieve vind ik nergens terug.
Want wat positief is hoeft namelijk niet verdedigd te worden.

groetjes fran

#40 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 21:19
afbeelding van Annet

Hoi Fran,

Ik mis hier ook regelmatig het openstaan voor het positieve in het leven. Zo jammer. En ik ben het ook helemaal met jou eens dat het belangrijk is om naar het "voelen" toe te gaan, om hier helemaal doorheen te gaan, pas dan kun je uit je depressie komen.
En soms moet een mens zich zelf een duw in de goede richting geven om toch ook de kleine positieve dingen in het leven te gaan zien. Ze zijn er zeker in ieders leven.

Groetjes,

Annet

#41 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 21:31
afbeelding van Remco

En hier ben ik het helemaal mee eens want dat geeft nu precies weer wat een depressie inhoud. Ten tijden van een depressie lukt dat dus niet en dan kunnen 100 mensen zeggen dat je dan toch vooral leuke dingen moet gaan doen of wat dan ook en dat werkt averechts. Ik ben blij dat je mensen wilt proberen te helpen alleen hoop ik ook dat je begrijpt dat het niet altijd binnenkomt zoals jij en Ik zouden willen. Ik kan me zelf ergeren op momenten dat ik me beter voel aan het hopeloze wat veel depressieve mensen over zich heen hebben hangen en weet dat dit afstotend werkt wat niet wegneemt dat ik weet dat er 'zijn' vaak het enige is op zulke momenten wat soelaas bied. Ik kan zelf moeilijk begrijpen dat een anorexiapatient niet wil eten zichzelf uithongert tot een gratenpakhuis en zichzelf nog steeds te dik ziet in de spiegel en het maakt me soms wanhopig om dit te zien maar ik begrijp wel dat het advies om gewoon lekker te gaan eten niet veel zal bijdragen aan enig herstel. Ik dank je voor je medeleven en wie weet spreken we elkaar weer eens.
Succes met de door jouw ingeslagen weg en wees blij dat je die kracht hebt.

groetjes;

#42 - Geplaatst op: ma, 16/08/2010 - 21:34
afbeelding van Annet

Voor een ieder:

Probeer in je eigen kracht te blijven geloven

login of registeer u gratis om te reageren

inDepressieop. U ook? Laat het weten!