19 reacties / 0 door jouw ongelezen
Laatste reactie
#1 - Geplaatst op: wo, 27/01/2010 - 12:55
afbeelding van Dzjum

Ritalin bij depressie

Over mijn hoofd wordt door psychen uit academische ziekenhuis Utrecht en A'dam geknokt of Ritalin (neen ik gebruik al Rivotril) en phenelzin goede toevoegingen zijn, wie heeft er ervaring mee.

#2 - Geplaatst op: do, 22/07/2010 - 13:57
afbeelding van Lotte1

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb me wel eens afgevraagd of dat zou kunnen helpen, maar dat was meer een gedachtengang van mijzelf. Ben wel benieuwd naar je ervaring.

#3 - Geplaatst op: do, 22/07/2010 - 17:26
afbeelding van Marcella

wat is phenelzin ook een ad ken het niet

ik ken ritalin als gebruik bij hyper activiteit
en rivotril als angst remmer
wat is dan de reden dat ze je dit willen geven
groetjes marcella

#4 - Geplaatst op: do, 22/07/2010 - 18:30
afbeelding van Chumani

Ik weet alleen dat ADHD'ers Ritalin krijgen. En dat als je geen ADHD hebt en het toch gebruikt, er een goede kans is dat je heel erg high wordt. Veel plezier...

#5 - Geplaatst op: do, 22/07/2010 - 18:38
afbeelding van Lotte1

Phenelzin is een mao-remmer. Mao-remmers zijn een specifieke groep antidepressiva. Ze worden meestal voorgeschreven als andere antidepressiva niet werken. Van rivotril word je inderdaad rustiger.

#6 - Geplaatst op: do, 22/07/2010 - 19:01
afbeelding van Lotte1

Ik weet natuurlijk niet waarom men jou eventueel ritalin wil geven. Ik zou me kunnen voorstellen dat het je energieker zou maken en het verbetert de concentratie. Toch denk ik dat je het best aan de arts zelf kunt vragen waarom men dit als optie ziet.

Ben benieuwd!

#7 - Geplaatst op: do, 22/07/2010 - 21:12
afbeelding van Chumani

Eigenlijk. Is dit topic een half jaar geleden gestart. Maargoed.

#8 - Geplaatst op: vr, 23/07/2010 - 14:28
afbeelding van Lotte1

Zoals ik in mijn profiel beschreven heb, heb ik geen ervaring met forums, had het dan ook niet gezien. Is het overigens een bezwaar als iemand op een onderwerp reageert dat er een half jaar geleden op gezet is?

#9 - Geplaatst op: vr, 23/07/2010 - 18:11
afbeelding van Chumani

Ik denk niet dat het erg is. Ik vind het in elk geval niet erg. Maar ik bedoel meer dat het niet zo relevant is.

#10 - Geplaatst op: vr, 23/07/2010 - 21:41
afbeelding van Teun1

nou ik heb er wel wat van geleerd dus goed gedaan

#11 - Geplaatst op: vr, 23/07/2010 - 22:57
afbeelding van Lotte1

Dank je Teun. Aardig van je dat je de moeite neemt om dit te schrijven. We zijn met zijn allen hier toch kwetsbaar en dan doet zo`n opmerking goed!

#12 - Geplaatst op: za, 24/07/2010 - 13:49
afbeelding van Dzjum

phelenzine en Ritalin worden bij de behandeling van depressie door verschillende artsen verschillend voorgeschreven. Phelenzine heeft als nadeel dat je een grote groep voedingsmiddelen NIET mag gebruiken want je bloeddruk kan teveel stijgen. Meestal wordt je op een MAO remmer (Parnate wordt meer gebruikt zit in zelfde groep van MAO remmers als Phelenzine) ingesteld tijdens een opname van ongeveer twee weken, waarbij ze naast de aspecten van je ziekte kiiken wat je bloeddruk doet, wordt meestal 3 maal daags gemeten. Sinds, in ieder geval 2001, is het op de markt heb er zelf geen positieve ervaringen mee maar de hereh professoren Kahn (Utrecht) en Koerselman (A'dam) twee nekende heren ruziën over zin en onzin van gebruik. Uit buitenlandse litteratuur lijkt toepassen van Ritalin (is iets anders dan rivotril) bij depressies wel degelijk te werken.

#13 - Geplaatst op: za, 24/07/2010 - 19:41
afbeelding van Lotte1

Ik heb ook geen goede ervaring met MAO-remmers, heb aurorix en parnate gehad. Mijn bloeddruk werd gevaarlijk laag, kreeg last van angina pectoris, sliep niet meer en was zéér prikkelbaar (lees niet te genieten) en opgejaagd. Dhr. Kahn is volgens mij nogal een voorstander. Ben bij hem geweest voor second opinion en toen begon hij er over. Had niet gezien dat dat al een gepasseerd station was.
Ritalin heb ik nooit gebruikt, maar heb zelf wel eens gedacht dat het werkzaam zou kùnnen zijn, alleen valt dat in Nederland nog niet binnen het geijkte depressieprotocol.

#14 - Geplaatst op: di, 21/09/2010 - 21:56
afbeelding van Stan

Ik gebruik sinds kort Ritalin (30 mg per dag) naast Amitriptyline (75 mg per dag) en dat bevalt erg goed! Het geeft mij meer energie en zelfvertrouwen, iets waar het mij met alleen Amitryptiline aan ontbrak, hoewel dit laatste medicijn al veel van de depressieve klachten had verholpen.

#15 - Geplaatst op: wo, 22/09/2010 - 11:08
afbeelding van Lotte1

Dank voor je reactie Stan. Wie weet is het voor mij ook ooit een optie.
Wie heeft je de ritalin voorgeschreven, een psychiater?

#16 - Geplaatst op: wo, 22/09/2010 - 23:19
afbeelding van Stan

ik gebruikte aanvankelijk alleen ritalin, omdat men aanvankelijk dacht dat ik adhd had. toen bleek dat ik een geagiteerde depressie had, ben ik op advies van de psychiater overgestapt op amitriptyline. dit werkte veel beter dan de ritalin, maar had na verloop van tijd het gevoel dat ik met alleen amitriptyline er niet ging komen. omdat ik nog wat ritalin had liggen, ben ik gaan proberen dat erbij te nemen om te zien of dat werkte en dat pakte goed uit. huisarts vond het geen probleem.

#17 - Geplaatst op: do, 23/09/2010 - 10:28
afbeelding van Lotte1

Dan heb je mazzel, want over het algemeen houdt men zich aan een standaard depressieprotocol en daar hoort ritalin niet bij helaas. Wat ging er niet goed toen je enkel amitriptyline gebruikte?

#18 - Geplaatst op: do, 23/09/2010 - 20:48
afbeelding van Stan

lastig te beantwoorden, het heeft veel goed gedaan, dat zonder meer, maar ik had nog steeds zo weinig energie en zelfvertrouwen. met de ritalin erbij ben ik veel minder moe en dat helpt ook voor het zelfvertrouwen. ik zou me van die protocollen niet zoveel aantrekken als ik jou was. ritalin is zo'n beetje het meest onschuldige medicijn dat er bestaat, dus baat het niet, schaadt het niet, zou ik zeggen.

#19 - Geplaatst op: do, 23/09/2010 - 23:19
afbeelding van Lotte1

Ik ben er niet bang voor, maar de meeste artsen wagen zich hier niet aan omdat het niet gebruikelijk is. Ik heb wel meer ongebruikelijke opties geuit omdat ik me zoveel mogelijk verdiep in e.e.a., maar ik kan helaas niet mijn eigen recepten uitschrijven./

login of registeer u gratis om te reageren

inDepressieop. U ook? Laat het weten!