7 reacties / 0 door jouw ongelezen
Laatste reactie
#1 - Geplaatst op: do, 07/01/2010 - 19:37
afbeelding van Nanno

Van de ervaringsdeskundige...

Omdat ik zelf een lotgenoot ben, de problemen ken, maar ook lering heb getrokken uit mijn ervaringen en adviezen van deskundige en ik graag persoonlijk iedereen zou willen helpen, maar niet kan, bedacht ik een forum item aan te maken waar we als ervaringsdeskundige tips en nuttige informatie kunnen plaatsen zodat een ieder zelf kan raadplegen of er tips voor hem of haar bij zitten.

Ik lees veel verhalen over vastgelopen mensen in hun belevingswereld. De gedachten en emoties van dat moment is hun waarheid en beleving. Als er gesproken wordt over dood willen gaan, dan is het leven op dat moment geheel uitzichtloos op een beter en gemakkelijker leven. Iemand die zegt dat hij/zij liever dood wil, heeft eigenlijk een hele grote wens: Weg van de ellende en pijn die ze voelen. Ze hebben ergens onbewust nog wel een sprankje hoop, maar weten niet waar ze het moeten vinden. Eigenlijk zeggen ze: HELP, ik kan de pijn niet verdragen en weet niet hoe ik me beter moet gaan voelen. Iemand die echt dood wil, zal de daad ook werkelijk uitvoeren.

Ik heb zelf een aantal malen een zelfmoord poging gedaan en ontelbare malen bedacht hoe ik het einde zou kunnen uitvoeren. Waarom wil een mens liever dood dan leven? Het grootste deel heeft te maken met de slechte eigenwaarde en de schuldlast op dien schouders.

Niet gewenst zijn, misbruikt zijn, gekleineerd, vernedert, verwaarloosd zijn oorzaken die de dood tot gevolg kunnen hebben. Veelal is afhankelijk zijn of het gemis aan een volwassen denkwijze de belemmering om een kwaliteitsvol leven te hebben.

Ik wil graag met jullie de discussie aangaan en deze topic open stellen voor tips om het leven weer meer kwaliteit te geven. Zelf ben ik weer aardig opgeklommen en dat heb ik te danken aan de hulp en mijn doorzettingsvermogen. Mijn leven is ook niet altijd makkelijk, heb mijn dalen en valkuilen, maar ben het leven wel meer gaan waarderen omdat ik ZELF de controle nu heb en me niet ALLEEN laat leiden door de gedachten, gevoelens en angsten.

Groet,

Nanno

#2 - Geplaatst op: do, 07/01/2010 - 21:10
afbeelding van Cornelie

Je schrijft: "ben het leven wel meer gaan waarderen omdat ik ZELF de controle nu heb en me niet ALLEEN laat leiden door de gedachten, gevoelens en angsten"

Angst is een gevoel (emotie) welke voorkomt uit gedachten.
Gedachten vormen de basis voor emotie (angst is ook een emotie) die leiden tot gedrag.

Jij hebt de controle over je gedachten, wat in mijn ogen een 100% score is! Maar op welke manier heb jij dan nog meer controle?

#3 - Geplaatst op: vr, 08/01/2010 - 11:14
afbeelding van dee
Dee

hoiiii
hoe kom je aan de controle over jezelf? kan die bij mij niet vinden daar alle negatieve dingen de overhand hebben en je er geen raad mee weet is controle ver te zoeken mn hoofd zit al zo vol dat alles in een waas ziet en denkt en niks is leuk en vrolijk alleen maar saai somber en negatief
dus hoe doe jij dat??? gr DEE

#4 - Geplaatst op: zo, 10/01/2010 - 14:33
afbeelding van Nanno

Ik besefte dat die angsten bij het gevoel hoorde toen ik het bericht had geplaatst. Ik kan helaas mijn berichten niet meer wijzigen. Toch bedankt voor je nadere uitleg hierover.

Ik ervaar de controle op mijn doen en laten. I.p.v. dat mijn gevoel of gedachten mij een richting op dreven of de mening van een ander, ik nu zelf bepaal welke kant ik op ga. Ik ben een half leven lang afhankelijk geweest van wat anderen vonden, kon zelf moeilijk een beslissing nemen. Nu ervaar ik dat ik zelf mag beslissen welke kant ik op ga.

#5 - Geplaatst op: zo, 10/01/2010 - 14:39
afbeelding van Nanno

Het begint bij het besef. Daarna komt het relativeren. Wie ben ik, wat doe ik en waarom doe ik het zoals ik het doe. Ik heb met veel hulp van bijv therapeuten geleerd om te relativeren. Is mijn gedachten wel reëel? Bepaal ik of anderen hoe ik me moet voelen of gedragen? Het negatieve denken is een automatisme geworden in ons koppie, we zijn niet anders gewend. Dit is door anderen of door slechte ervaringen een gewoonte geworden. Door veel oefenen en af te rekenen met de slechte gedachten, kan je leren om weer positief te denken. Leren geloven in jezelf.

#6 - Geplaatst op: zo, 10/01/2010 - 14:53
afbeelding van dee
Dee

hey
ik relativeer een heleboel maar wordt dan afgedaan als niet reeeel dus ja wat moet je dannog en welke is dan goed welke richting moet je op welke gedachten zijn wel goed welke niet DEE

#7 - Geplaatst op: zo, 10/01/2010 - 15:11
afbeelding van Nanno

Wat doe je met iets wat niet reëel is? Is het reëel om 2 liter water in een literfles te stoppen? Nee. De oplossing is dus om 2 flessen te nemen of 1 liter weg te geven... Zorg ervoor dat alles wat je doet, goed voor jezelf is. Leer jezelf beter kennen door te beseffen wat goed en fout voor je is. Handel daar dan ook naar. Het klinkt raar, maar je hebt het meeste van je doen en laten zelf in de hand. Ben jij de baas over je gevoelens of zijn de gevoelens de baas over jou?

login of registeer u gratis om te reageren

inDepressieop. U ook? Laat het weten!