Mindfulnesstraining wordt aangeprezen als een werkzaam middel tegen depressie en angst. Ook de serieuze zorginstellingen zijn enthousiast. Is er iemand die er ervaring mee heeft? Ik zou graag zonder medicijnen (en zonder depressies!) kunnen en nu heeft mijn behandelaar mindfulness geadviseerd. Zijn er misschien mensen bij het niet gewerkt heeft? Jullie ervaringen stel ik zeer op prijs. Prettige feestdagen (vreesdagen) alvast!
inDepressieop
. U ook? Laat het weten!

Beste Mick,
Ik ben zeer positief over mindfulness. Bij het riagg heb ik een training van 8 avonden gevolgd. Medicijnen slik ik nog wel, en ik denk ook niet dat je mindfulness als vervanging daarvan moet zien. Je als doel stellen dat je nooit meer depri wordt.... lijkt me ook hoog. Wat doet het (mij) dan wel? Door mindfulness 'bekijk' ik mijn gedachten en gevoelens: die distantie biedt lucht en ruimte, ze gaan minder met je aan de haal. Door op je ademhaling te letten, ben je ineens in het Nu en niet in het verleden (piekerend, verdrietig) of de toekomst (bang, onzeker).
Laat me gerust weten als je er meer over wilt horen!
Vreesdagen zijn bijna weer achter de rug
Groet,
Vincent
Beste Vincent,
hartelijk dank voor je reactie! Het werkt dus, dat mindfulness, en dat is mooi. Bestrijd je er korte aanvallen mee of heb je de indruk dat je door de oefeningen ook op langere termijn minder last hebt van paniek, angst, tobberigheid of somberheid? Gaat er met andere woorden ook een preventieve werking van uit? Denk je dat je in de toekomst met minder of met helemaal geen medicijnen verder kunt?
Ik ga me zeker voor zo'n cursus opgeven en hoop het in de toekomst zonder pillen te blijven doen. Behalve het goede dat de medicatie geeft heeft het ook enkele niet onaanzienlijke nadelen. Het blijft een dilemma: wil je met de nadelen van de medicatie of met de nadelen van geen medicatie leven?
Nogmaals dank voor je reactie en succes met je geest,
groet,
Mick
Hé Mick, Graag gedaan! Ik hoop met mindfulness wat minder snel weer in een depressie te schieten. Een depressie is (volgens mij) deels iets wat je overkomt, maar deels ook iets wat voortkomt uit je eigen denk- en voelgewoontes. En die kan je veranderen. De oefeningen die je in de cursus aangereikt krijgt gewoon vaak doen, het liefst dagelijks, zonder verwachtingen ofzo. Nieuwsgierig zijn, een open mind en doorzetten.
Over de medicijnen: ik weet niet hoevaak je een depressie hebt gehad en wat je slikt. Ik heb denk ik in mijn leven 2 of 3 depressies gehad. De boekjes zeggen dat de kans op een 4e dan erg hoog is
Ik ga ervan uit dat ik levenslang medicijnen slik. Ja, er zijn bijwerkingen: minder zin in seks, minder stevige erectie
Ik kan er mee leven en denk: nou ja, dan moet mijn (vrij)vriendin maar nog wat beter haar best doen 
Tips:
http://mindfulness.startpagina.nl/
http://mindfulness-boeken.startpagina.nl/
http://indepressie.nl/webwinkel/boeken/mindfulness-en-bevrijding-van-dep...
Succes ermee! Ik zou het leuk vinden om tzt te horen wat jouw ervaringen zijn.
Groet,
Vincent
Dag Vincent, wederom dank voor je uitgebreide antwoord. Tja, die bijwerkingen; de meeste vond ik op den duur toch te storend. Ik had last van ernstige slaperigheid en dat is in de loop der jaren niet echt minder geworden. Een lange autorit maken was bijna onverantwoord omdat ik telkens in slaap dreigde te vallen. De remedie was elk uur de auto stoppen en hard over de parkeerplaats rennen. Dan was ik weer een halfuurtje wakker. Langdurig achter een bureau zitten kon ik niet, want ik viel geheid in slaap. Verder werd ik door de pillen op een vreemde wijze overmoedig en hoogmoedig. Maakte snel ruzie.
Het stoppen met de medicatie, na bijna vijf jaar slikken, was geen pretje. Ben zeker een half jaar behoorlijk somber geweest en moest weer in behandeling. Inmiddels gaat het beter (soms een slaappil) en probeer ik, voorlopig met mijn eigen huis-tuin-en-keuken mindfulness, de geest de baas te blijven. Dat gaat niet heel slecht, maar ik wil toch nog een echte mindfulnesscursus volgen.
Groet,
Mick.
Hallo,
Weten jullie ook hoeveel een mindfulness-cursus kost, want ik wil dit misschien ook gaan doen.
Ik hoor hier erg goede berichten over.
Alvast bedankt voor je of jullie antwoord.
Groetjes,
Annet
Beste Annette,
Ik heb de cursus bij het RIAGG gedaan, en dan is het gratis (tenminste: je verzekeraar of de AWBZ ofzo betaalt). De 8-daagse wordt ook door anderen aangeboden (zie mijn links in het eerdere bericht uit dit lijntje) en kost dan zo rond de €500.
Plezier!
Vincent
Hallo Vincent en Mick,
Hoe gaat het nu met jullie ?
En Mick heb je nu mindfulness gedaan ?
Ik ben bijna klaar met de mindfulness-training. Ik doe de training via maatschappelijk werk en kost mij maar 30 euro!!
Ik heb er erg goede ervaringen mee met mindfulness.
Het vergt wel veel tijd, motivatie en zelfdiscipline.
Het kost wel ong. 1 uur per dag, want het is wel belangrijk om het zoveel mogelijks dagelijks te doen.
Wat jij al eerder schreef Vincent: Je "verdrinkt" minder in je gedachtes en of gevoelens. Je kunt er meer en beter naar kijken als een wolk die voorbijdrijft of als een golf die voorbijspoelt en dat geeft wel een stuk rust meestal.
Alleen als het te slecht gaat, werkt het bij mij niet.
Ik kan dus bijna iedereen een training aanraden, als je zelf wel ermee aan het werk wilt en er tijd voor vrij wilt maken.
Groetjes,
Annet
Hoi Annette, leuk weer van je te horen en leuk dat het zo goed aanslaat bij je. Ik heb de laatste tijd even wat minder discipline ervoor, maar merk nog steeds dat ik er vaak naar teruggrijp, bv. om even bij mezelf te komen door op m'n ademhaling te letten.
Groet,
Vincent
Dag Annet, dank voor je reactie (en jij ook, Vincent). Mindfulness doet inderdaad een heleboel heb ik gemerkt. Het is erg goed bij aanvallen van wanhoop. Die heb ik elke nacht en meestal slaag ik er dan in om weer wat te slapen, godzijdank. Die grafstemming in mijn hoofd is hierdoor wel minder, maar er is nog geen sprake van een totale omkering. Ik probeer het leven dragelijk te houden met mindfulness, sport, rustig aan doen en me proberen nergens iets van aan te trekken. Maar mindfulness is echt een heel goede aanvulling!
Groeten,
Mick
hallo Mick,
mijn man heeft het ook gedaan en het heeft een hele poos goed gewerkt ! Maar je moet het wel blijven doen .mijn man heeft het wat los gelaten toen het echt slechter met hem ging maar nu pakt hij de draad weer op met goed resultaat . mijn advies is .. blijf het doen al is het maar heel kort op een dag maak het je eigen dan kan je er heel veel aan hebben ,
je bent in het hier en nu bewust van wat je doet en niet te veel prikkels van buiten af ..
heel veel sterkte en kracht Mick
elske
ps het was gratis ...bij de zorg instelling waar mijn man ambulant komt!!
Mindfulnes & Plum Village.
Ik heb al meerdere keren geluisterd naar Thich Nhat Hanh, dat is een boeddhistische monk. Ik wist niet veel van deze man, tot ik hem iedere keer, tegen kwam op internet en boeken over mindfulnis.
Hij is bijna onze buurman, iedere ochtend om vijf uur kun je de klok horen luiden die de mensen in Plum Village wekt. En vroeg in de avond hun aangeeft het is bed tijd. Als je hier rond rijd kom je altijd monks & nonnen tegen, bruine habeiten geloof ik dat die heten.
Meerdere keren per jaar komen er hier mensen van uit de hele wereld, en trekken zich terug bij de monks. Doen dan aan Mindfulnes, luisteren naar zijn toespraken.
Thich Nhat Hanh, is zelfs voor gedragen voor de Nobelprijs van de vrede door Martin Luther King. Ik wist dit niet, zag dit op internet, heel bijzonder om je er van bewust te worden dat je naar een bijzonder mens hebt geluisterd.
Ik ben begonnen met Mindfulnis, het heeft een bijzonder positieve uitwerking. Op een dag dat er iets gebeurde, hebben de mensen van Plum Village ons geholpen. Er is een boer die slecht voor zijn dieren was, een dier kwam naar de monks, ook dit dier hebben hun opgenomen en verzorgd en verdedigen ze tegen de slechte boer. Die boer zien hun niet als slechte boer, proberen hem ook te helpen. Mededogen
Een paar keer per jaar gaan we naar Plum Village, dan zijn we uitgenodigd om daar te komen, ook het zelfde bij hun twee andere plaatsen hier valk bij. Dan verwelkomen ze ons en iederen die wil komen. Er staan bordjes op tafel met waarschuwingen PAS OP HEEL ERG HEET, en het heerlijkste eten uit Vietnam hebben ze voor de gasten gemaakt.
Misschien een beetje door elkaar wat ik schrijf, wat ik wil vertellen is dat hier drie kloosters zijn van Thich Nhat Hanh, waar en volledig leeft volgen Mindfulnis. Ik snapte de uitspraak Blijven ademen niet, die men keer op keer zei, nu snap ik hem wel. De adem is de basis van leven, samen met het kloppen van het hart.
Toen ik heel diep zat, hebben ze voor mij tijd vrij gemaakt. Hebben geluisterd en adviezen gegeven, en mij gevraagd om te komen luisteren naar Thich Nhat Hanh. Niet om je tot hun geloof te bekeren, maar om je te helpen door met Mindfulnis door het leven te gaan.
Een cursus kan veel geven, als je ziet hoe deze mensen leven en het mag ervaren. Ervaar je iets bijzonders, ik heb het geluk dit te hebben mogen ervaren. Ik ben geen Buddist, zal het niet worden ook kan en mag niet worden, maar mag wel hun wijsheid in mij opnemen.
Probeer Mindfulnes, voor een iedr als je een cursus niet gelijk ziet zitten, op internet zijn ook mp3 te vinden met advies over hoe je het kunt doen.