Ik loop inmiddels een tijd rond met een depressie. Ik kom er niet uit... De pillen die ik slik lijken me niet te helpen en de cognitieve gedragstherapie die ik krijg zet totaal geen zoden aan de dijk. Rationeel kan ik namelijk prima bedenken hoe het allemaal zit, snap ik best dat mijn gedachten misschien niet altijd even reëel zijn. Maar wat voel ik nou eigenlijk? Ik kom er niet bij. Ik weet niet wat ik voel. Ik huil niet. Ik ben vlak.
Juist hiermee wil ik wat. Ik wil voelen, ik wil alle nare dingen, angsten onder ogen zien, voelen.. Misschien is dat de sleutel tot verwerking en genezing.
Herkent iemand zich hierin?? Ik zit te denken aan haptotherapie. Ik ken het echter alleen van het internet. Ben heel benieuwd of iemand hier weet wat het is, wat het kan doen en heel misschien weet of het wat voor me zou kunnen zijn..
#1 - Geplaatst op: do, 24/11/2011 - 00:02
Haptotherapie?
login of registeer u gratis om te reageren
inDepressieop
. U ook? Laat het weten!

Beste Charybdis,
Graag leg ik je uit wat haptotherapie is en wat het kan doen. Ik ben zelf haptotherapeut en heb ook meegemaakt wat het is om een depressie door te maken. Haptotherapie stelt voelen en gevoelens centraal. Het brengt je stukje bij beetje bij jezelf, wat jij voelt en beleeft. Dat kan op verschillende manieren. In gesprek, met oefeningen met materialen (bijvoorbeeld een bal) en door aanraking: dit maakt je bewust van je eigen lichaam en welke signalen het geeft over hoe je de wereld om je heen ervaart en hoe je met jezelf omgaat. Omdat het over voelen gaat, en wat jij daaraan beleeft, is het eigenlijk heel moeilijk om er over te vertellen: je moet het ervaren. Of het wat voor jou is, kun je ook alleen op die manier bepalen: ga het ervaren. Als je meer bewust bent van wat je voelt, kun je gaan kijken of het overeenstemt met wat je denkt: soms zit hier (op bepaalde vlakken) een gapend gat, en daar kun je heel ongelukkig van worden.
Je schrijft: ik weet niet wat ik voel, ik huil niet, ik ben vlak. Soms kun je desondanks toch voelen wat dit 'niet voelen' met je doet: wordt je er boos van, of verdrietig, of beangstigt het je?
Dit is wat ik er zo, online, over kwijt kan. Ik hoop dat dit verhaal je helpt om een keuze te maken. Ik wens je alle goeds op de weg naar herstel.
Hartelijke groet,
Daniëlle
Beste Daniëlle,
Heel veel dank voor je reactie. Ik moet het even op me in laten werken denk ik en er over nadenken wat ik moet gaan doen. Maar dank je wel voor de informatie.
Hoi Charybdis,
Ik ben een "vergelijkbaar geval", ook ik heb maanden cognitieve gesprekstheraphie gehad. Dit leverde niet het gewenste resultaat, en het advies was om met Hapnotherapie te beginnen. Inmiddels heb ik 8 sessies achter de rug. Ik kan bij mezelf het onderscheid maken van 2 soorten onrust. Mijn lijfelijke onrust (boosheid) die ik in elke vezel van mijn lijf kan voelen, die kan ik nu snel rustig krijgen dankzij hapto. De onrust in mijn hoofd krijg ik niet rustig, daar helpt de Hapto niet.
Maar ik denk dat de resultaten heel persoonlijk zijn, ik ben een redelijk "down to earth" mens die zeer zeker wel open staat voor alternatieven. Maar dit voelen / ervaren van mijn eigen lichaam en het "er zijn" kan mij helaas niet helpen.
Ik wens je heel veel succes!!