5 reacties / 0 door jouw ongelezen
Laatste reactie
#1 - Geplaatst op: do, 06/10/2011 - 14:25
afbeelding van Charybdis

Ervaring met citalopram?

Sinds ruim een half jaar voel ik me rot. Erg onrustig, somber, prikkelbaar, moe, niets is meer leuk en alles is te veel. Slecht slapen, vroeg wakker, geen zin in eten. Aanvankelijk leek het allemaal werkgerelateerd en zou het misschien een dreigende burn-out zijn. Tijdens de vakantie werd het echter alleen maar erger en werd mij verteld dat het meer op een depressie leek. Ik wilde hier niet aan, heb er lang tegen gevochten, maar kan er nu toch niet meer om heen. Via de huisarts bij een eerstelijns psycholoog terecht gekomen, maar vanwege stagnerende behandeling doorgestuurd naar de psychiatrie voor diagnostiek en eventueel behandeling. Wat blijkt: ernstige depressie.. En waar ik al de hele tijd bang voor was, starten met medicatie. Ik slik nu een week 20mg citalopram en ik voel me vreselijk. Erg misselijk, hoofdpijn, onrustig slapen, slap, moe, droge mond en gapen. Alsof ik veel te veel gedronken heb.. Door de depressie heb ik me (nog) niet ziek gemeld op het werk, maar vanwege de bijwerkingen van de citalopram heb ik dat nu wel moeten doen. Is er iemand die ervaring heeft met citalopram? Hoort dit er gewoon bij? Wanneer wordt het minder en vanaf wanneer mag ik effect verwachten? Want dit is wel erg moeilijk vol te houden zo...

#2 - Geplaatst op: vr, 14/10/2011 - 13:55
afbeelding van akubra

Ik weet niet of je hebt doorgebeten en nog steeds Citalopram slikt, maar dit hoort er gewoon bij. Mijn huisarts heeft ook oxazepam / diazepam voorgeschreven om door de eerste periode heen te komen. Het goede nieuws is dat het na een paar weken een stuk beter met je gaat; het slechte is dat je een dergelijke periode kan verwachten bij doseringsaanpassingen. Bij mij was dan van 20 naar 40mg en vervolgens naar 60.

Veel bijwerkingen verdwijnen na een paar weken; sommige blijven. In mijn geval zijn dat: heel goed kunnen slapen; droge mond en de neiging om aan te komen.

#3 - Geplaatst op: zo, 16/10/2011 - 16:30
afbeelding van Charybdis

Ik slik nog steeds Citalopram, nog 20 mg. Ik heb er afgelopen week Temazepam bijgekregen om wat beter te kunnen slapen. De meeste bijwerkingen zijn al minder gelukkig alleen het slapen wil absoluut niet lukken. Ik val wel in slaap, maar wordt rond 2 uur wakker en lig dan zeker een uur of 3 wakker. Tegen de ochtend, als dus de wekker zo ongeveer gaat, val ik dan weer in slaap.. Jij schrijft dat jij juist heel goed slaapt, hoop dat dat bij mij ook gaat komen want dat lijkt me wel wat. Verder nog weinig positieve effecten bemerkt, maar ik zal nog even moeten volhouden ben ik bang. En misschien moet de dosis wel omhoog?

#4 - Geplaatst op: ma, 12/12/2011 - 18:37
afbeelding van liekie

HALLO,
Ik sik nu ruim 7 weken citalopram van 20 mg en de eerste twee weken voelde ik mij erg misselijk veel plassen, hoofdpijn maar na die twee weken ben ik mij erg goed gaan voelen kreeg weer wat meer zin in de dingen om mij heen alleen de laatste twee weken gaat het weer berg afwaarts en voel mij weer erg depressief en gespannen en kan weinig hebben dus ben weer naar de huisarts geweest en die heeft mij medicatie verhoogt naar 30 mg per dag die ik nu drie dagen slik maar helaas nog niet veel verbetering mee heb nog even geduld hebben denk ik dus hoop voor jou ook dat het aan gaat slaan en misschien niet te hopen hebben wij gewoon een hogere dossis nodig nou sterkte verder

#5 - Geplaatst op: di, 13/12/2011 - 21:24
afbeelding van akubra

Gewoon geduld hebben. Het duurt inderdaad even voordat je een verhoogde dosis merkt. Ik ben in drie stappen van 20 naar 40 naar 60mg gegaan en pas bij de laatste stap trad er structureel verbetering op.

login of registeer u gratis om te reageren

inDepressieop. U ook? Laat het weten!